Mestas fjellsikrere har jobbet intenst i de siste ukene for å sikre at sporet ved Finneidfjord ved Mo i Rana på Nordlandsbanen kunne repareres etter ulykken i oktober. Rasmasser over jernbanesporet måtte fjernes, fjellet måtte renskes og fjellet skulle sikres. Nå er det meste av jobben gjort.
Sikring dag og natt
– Vi har jobbet natt og dag flere uker for å sikre området, sier anleggsleder i Mesta, Ådne Bøtun Skartun.
Han har ansvar for fjellsikringen og oppryddingen etter raset. Han forteller at sikring av fjellet skjer med lange stag som borres inn i fjellet. Av og til må usikkert fjell blokkes ut ved hjelp av luftputer eller sprenges vekk. Ofte blir det montert ulike typer nett som jordsikringsnett og steinsprangsnett.
– En blanding av steintyper mange sprekker og løse masser i fjellet, gjør at forankring kan være vanskelig med permanent sikring. Opptil 15 meters stag er boret inn i fjellet, sier Bøtun Skartun.
Etter at stagene er på plass, blir de forseglet med betongmørtel. Ulike metoder er brukt på Nordlandsbanen.
Geologer vurderer faren
– Vi har tett og løpende dialog med geologer fra Norconsult som vurderer og kalkulerer, forsikrer Bøtun Skartun.
Han er vant til arbeid på steder som er utilgjengelige for de fleste, både langs veien og ved jernbanespor.
– Der maskiner og kraner ikke strekker til, har vi kompetanse til å utføre sikringsarbeid fra tau.
Allerede på plass
Mestas folk var allerede i området med et anbud fra Bane Nor på rassikring langs Nordlandsbanen mellom Mosjøen og Fauske idet ulykken inntraff.
Dette arbeidet begynte i sommer og handler om å sette opp nye sørpe-, snø- og steinspranggjerder, samt utbedring av de som allerede er der. I tillegg til isnett og blokksikring. Dermed var fagfolk allerede i området som raskt kunne settes inn i arbeidet kort tid etter jernbaneulykken.
Bane Nor om rassikring
– Vi har et godt samarbeid med Mesta på strekningen, sier Per Øyvind Mohus prosjektleder i Bane Nor.
Bane Nor er i ferd med et langsiktig arbeid for å utbedre hele Nordlandsbanen etter at Nordlandsbanen er kartlagt med tanke på risiko for ras. Mohus har prosjektansvaret på den om lag 250 kilometer lange strekningen mellom Mosjøen og Fauske.
Det var Mesta som sikret seg den første kontrakten som ble lagt ut for rassikring av Nordlandsbanen og det var derfor Mestas folk var i området og kunne omdirigere arbeidsmannskapene.
Mesta utvider på jernbane
Fjellsikring skjer særlig langs vei og bane over hele Norge. De ulike lagene er mobile og arbeider fra Arendal i sør til Hammerfest i nord.
– Mer nedbør, mange skjæringer i fjell og tunneler betyr at oppgavene innen fjellsikring har økt i de senere årene. Å få folk fram betyr også at vei og bane må sikres mot ras, forteller Oddmund Lefdal, konserndirektør for anlegg og spesialproduksjon i Mesta.
Han har ansvar for ulike arbeidsområder langs bane, ikke bare rassikring, men også bygging av snøoverbygg, skogrydding langs linjene, elektriske arbeider langs jernbanen og rehabilitering av jernbanespor.
– Vi har utvidet virksomheten innen jernbane i de siste årene, understreker Lefdal. Om lag 200 ansatte i Mesta arbeider langs bane. Deler av arbeidet er sesongarbeid, slik at arbeidsstyrken øker i sommerhalvåret.
Om ulykken:
Toget sporet av mellom Bjerka og Finneidfjord 24. oktober 2024. Toget hadde 46 passasjerer, lokomotivføreren omkom og fire passasjerer ble lettere skadd. Både E6 og Nordlandsbanen ble stengt som følge av ulykken. Fjerningen av toget var avsluttet 5. november 2024, og E6 gjenåpnet 6. november 2024. Havarikommisjonen arbeider med å fastslå årsaken til ulykken.