Bane NOR-konsernet utvikler boliger, hoteller og næringsbygg i stort omfang. Men mye av dette skjer utenfor normal gangavstand til togstasjonene, og bidrar i liten grad til å understøtte jernbanen.
– Samferdselsdepartement har i liten grad fulgt med på om den den kommersielle eiendomsvirksomheten i tilstrekkelig grad er i samsvar med statens mål med eierskapet i Bane NOR SF, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Lite jernbanerelatert eiendomsutvikling
Bane NORs kommersielle eiendomsvirksomhet skal gi høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer og understøtte jernbanen.
Eiendomsvirksomheten har i liten grad gitt overskudd og utbytte som kommer jernbanen til gode.
Undersøkelsen viser at mye av Bane NORs kommersielle eiendomsvirksomhet skjer utenfor jernbaneknutepunkter, og at Bane NOR Eiendom AS i økende grad etablerer hel- og deleide eiendomsselskaper på både eide tomter og kjøpte tomter for å utvikle boligbygg.
Bane NOR-konsernet planlegger fremover å utvikle over 25 000 boliger i store deler av Norge.
Mange enkeltstående boligkomplekser ligger ikke på arealer ved og rundt jernbaneknutepunkter, og majoriteten av prosjektene som Bane NOR Eiendom AS omtaler på sine nettsider, ligger utenfor normal gangavstand til en togstasjon.
Les mer om undersøkelsen på riksrevisjonen.no
Ikke tilfredsstillende
Riksrevisjonens undersøkelse viser også at
- Departementet får informasjon om økonomiske resultater i eiendomsvirksomheten, men følger i liten grad opp om virksomheten og dens finansielle utvikling er i samsvar med og understøtter statens mål med eierskapet
- Departementet har svak oppfølging av Bane NOR-konsernet som kommersiell aktør i eiendomsmarkedet
– Det er ikke tilfredsstillende at Samferdselsdepartementet ikke har fulgt opp utviklingen i Bane NOR-konsernets kommersielle eiendomsvirksomhet, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.