Anlegg

Markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen

Foto: AF Gruppen

14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.

Byggingen av den nær ti kilometer lange strekningen E6 Storhove – Øyer har kommet langt siden første spadetak høsten 2023. 

Markering med appeller og kakeservering

– Dette er en stor dag for oss alle. Gjennomslaget er et tydelig og konkret bevis på fremdrift, og markerer en viktig milepæl for alle som har jobbet med dette viktige samferdselsprosjektet. E6 er hovedferdselsåren gjennom landet, og den nye veien vil komme trafikanter, næringsliv og beredskapen til gode. Jeg vil rette en stor takk til AF Gruppen for godt samarbeid og vel utført arbeid, sier prosjektsjef Steinar Fretheim i Nye Veier. 

Lærlinger fra AF Gruppen fikk æren av å fyre av den siste sprengsalven. Etter at salven var avfyrt ble det holdt en markering med appeller og kakeservering, to kilometer inn i Fåbergtunnelen. Med på markeringen var også representanter fra bygg- og anleggsbransjen, næringslivet, og medarbeidere fra byggherren Nye Veier og totalentreprenøren AF Gruppen.  

Krevende fjell  

Fåbergtunnelen er et av de viktigste hovedelementene i prosjektet. Tunnelen, som er 2,8 km lang, vil ha to kjørefelt i hver retning og sørge for at tettstedet Fåberg blir kvitt trafikkstøyen fra E6. Den legger også til rette for at dagens E6 kan tilbakeføres til sin opprinnelige natur.  

Folk i nabolaget har gjennom prosjektet merket at det bygges en tunnel. Det har vært boret, ladet og sprengt i fjellet 24 timer i døgnet. Prosjektet har støtt på utfordrende fjellkvalitet under driving, med tidvis krevende geologiske forhold og omfattende sikringsarbeid. Tett samarbeid og riktig kompetanse hos både AF Gruppen og Nye Veier har vært avgjørende for å lykkes. 

– Gjennomslag i Fåbergtunnelen er en viktig milepæl for prosjektet. Fire dyktige skift har drevet kompetent og sikkert gjennom vekslende, krevende fjell.  Videre har Fåbergtunnelen vært en god arena for å bidra til bransjen med tunnelkompetanse – hele seks lærlinger har fullført sin læretid, og avlagt fagprøve i forbindelse med Fåbergtunnelen. Jeg ønsker å takke for det faglige samarbeidet og tilliten Nye Veier har gitt oss i dette prosjektet. Videre ønsker jeg å takke berørte naboer for tålmodigheten, sier prosjektleder Anja Krohn Bjørnstad i AF Gruppen. 

Over 1200 sprenginger er gjennomført 

Over 1200 sprengninger er gjennomført i de to tunnelløpene siden oppstarten i fjor vinter. Over 450 000 kubikkmeter med masser er fraktet ut av tunnelen. Selv om det nå er gjennomslag, er arbeidet langt fra ferdig. Det som nå gjenstår er etablering av gjennomgående grøfter og vei, samt vann- og frostsikting av tunnelen. 

Siste del av jobben innebærer installasjon av teknisk infrastruktur som belysning, vifter, utstyr til brannslokking og sikkerhetssystemer. Deretter vil det gjennomføres omfattende tester av alle systemer før tunnelen kan godkjennes og åpnes for trafikk. 

Flere viktige markeringer de kommende årene 

Ny E6 mellom Storhove og Øyer er en av tre deler i den større utbyggingen av ny E6 gjennom Innlandet. 

– Nye Veier og AF Gruppen samarbeider også om bygging av 23 kilometer lang firefelts motorvei fra Roterud til Storhove. Innen sommeren 2030 vil Nye Veier ha åpnet 33 kilometer med ny E6 i Mjøsregionen, til en verdi av over ti milliarder norske kroner. Vi og resten av samfunnet kan derfor se frem til flere viktige milepæler i årene som kommer, sier Fretheim avslutningsvis.  

Om ny E6 Storhove – Øyer:

  • Nye Veier og AF Gruppen bygger ny E6 fra Storhove i Lillehammer kommune til Øyer i Øyer kommune. Strekningen er ett av tre veiprosjekt i den større utbyggingen av E6 mellom Moelv og Øyer i Innlandet. Den er nær ti kilometer lang og inkluderer blant annet den 2,8 kilometer lange Fåbergtunnelen, som har to løp, med to kjørefelt i hver retning. Den nye tunnelen gjør at innbyggerne i Fåberg blir kvitt støy fra veien. 
  • Anleggsarbeidet for E6 Storhove -Øyer startet høsten 2023. Prosjektet har en samlet kontraktsverdi på ca. 1,8 milliarder kroner.
  • Det nye Lillehammerkrysset, som er en del av E6 Roterud- Storhove, vil åpnes og tas i bruk samtidig med E6 Storhove – Øyer-prosjektet. Dette gjør strekningen lengre og mer helhetlig, samtidig som trafikantene skånes for flere midlertidige faser. E6 Storhove – Øyer åpnes våren 2027.
logo
Bjørn Laberg