Høsten har kommet med løvfall som ligger som en sleip hinne på veiene, frostnetter og tidlig snøfall som skaper trafikktrøbbel. – Nå er tiden inne for å bytte om til vinterdekk, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Lillestrøm Dekk og Felg.
Timeplanen til dekkselskapet er fullbooket med omlegging av dekk i lang tid fremover.
– Vi har omorganisert virksomheten slik at vi er godt skodd hele året med dekk- og felgoppdrag – fra trillebårer, laste- og anleggsmaskiner. Det gjør oss mindre sårbare i et ellers tøft marked, påpeker Westbryhn.
Mange venter for lenge
I midten av oktober er det fortsatt mange som er på vent med å legge om til vinterdekk og da spesielt de som kjører piggfritt.
– Legg om nå før det første snøfallet kommer. Etterse om dekkene har tilstrekkelig med mønsterdybde. Hvis ikke de har det innhent tilbud på anerkjente helårsdekk, sier Westbryhn.
– Når det er sagt, lages det ikke lengre dårlige dekk, men kvalitets- og prisforskjellene er store.
Lastebilnæringen er et hall foran
– Når det gjelder lastebilnæringa er de blitt flinkere til å holde dekkutrustningen i orden. Reglene gjelder fra 1. november til 1. april og det kreves minimum 5 mm dekkmønster, riktig merking av driv og forhjul. For henger og boggy holder det med M+S og 5 mm, sier Westbryhn, som mener også personbiler bør ha tilsvarende strenge regelverk som lastebilnæringen.
– Er du privatbilist og ikke har riktige dekk etter vær og føreforhold, kan du få problemer med forsikringen ved et uhell. Jeg mener at sommerdekk skal brukes om sommeren og vinterdekk om vinteren. Årsaken er at piggfrie vinterdekk ikke har de egenskapene om sommeren som sommerdekk og kan påvirke drivstofforbruk og batterikapasitet. De har også en helt annen gummiblanding tilrettelagt for kalde vinterdager, påpeker han.
Dårlig forslag
Westbryhn har lenge ergret seg over at myndighetene åpner for at elbiler skal få kjøre i kollektivfeltet i helgene.
– Jeg synes det er et dårlig forslag, fordi det er fossile biler som forurenser mest. Hvorfor skal de stå i kø og spy ut klimagasser mens elbilene får fritt leide i kollektivfeltene? Dette er også med på å lage et klasseskille mellom fossile og elbiler. Når også en elbil veier 600 kg mer enn en fossilbil, medfører det mer slitasje på dekk som fører til økt svevestøv og veislitasje. Den blir ikke mindre med elbiler med langt høyere egenvekt, sier Westbryhn til slutt.