ARCTIC ENTREPRENEUR: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ble møtt med både smiger og dårlig skjulte trusler da han stilte opp som innleder på årets Arctic Entreprenør. En samlet bransje etterlyser handling for å unngå kollaps, blant annet som følge av enorm prisstigning på drivstoff, høye strømpriser og materialkostnader.
Av Odd Borgestrand
-Det viktigste mennesket for oss heter Jon-Ivar Nygård, mangeårig ordfører i Fredrikstad, og nå samferdselsminister. Vi er din største supportergjeng. Her lurer vi på om bransjen får hjelp gjennom den krisen vi står i nå, innledet administrerende direktør Julie Brodtkorb i MEF.
Ingen løfter
Samferdselsministeren kom ikke med et eneste løfte i løpet av de 13 minuttene han talte til bransjen.
Tvert imot bebudet han stammere tider for anleggsbransjen som følge av krigen i Ukraina. Mye penger skal gå til beredskap og mottak av flyktninger.
Det betyr at samferdselsprosjekter vil bli sett på med nye øyne, men vi må lande de beste løsningene for hele landet, inkludert entreprenørene, understreket han.
-Vi forstår at det er krevende tider for anleggsbransjen med høye kostnader, og vi følger utviklingen nøye, sa samferdselsministeren
Klima og miljø
Som ventet fokuserte han på klima og miljø.
-Norge er i verdenstoppen i antall elbiler på veiene, men nå må vi se på anleggssiden. Nå har vi gitt støtte til opprettelse av fossilfrie anleggsplasser. 62 millioner kroner er bevilget til ulike prosjekter innen vei og jernbane. Vi må sette i gang noen pilotprosjekter for å nå klimamålene. Vi vil ta grønne veivalg som binder hele landet sammen. Vi ønsker å redusere utslippene, vi vil bekjempe sosial dumping, og vi skal fortsatt ha fokus på null-visjonen når det gjelder antall drepte i trafikken, fortsatte han.
Nygård mente det var viktig å redusere etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene. Statens vegvesen har nå fått i oppdrag å kartlegge tilstanden på fylkesveiene. Dette for å rette innsatsen til de strekningene som er mest utsatt.
Samferdselsinvesteringene skal styrke norske bedrifter og norske lønns- og arbeidsvilkår. All infrastruktur skal være så god som mulig, sa samferdselsministeren, og ønsket tett dialog med landets entreprenører.
Klare meldinger fra MEF
Det var en godt forberedt administrerende direktør Julie Brodtkorb som ga regjeringens representant klar melding om at veivedlikehold og brøyting av veier også er en del av landets beredskap.
Vi er i en situasjon der en entreprenør som brøyter veier i Hammerfest har 230.000 kroner i økte dieselkostnader i måneden. Det betyr at han brøyter gratis, og den dagen han ikke brøyter vil vi ha svært dårlig beredskap. Nå er situasjonen prekær, og du er vår venn, gjentok Brodtkorb.
-Vi er 40.000 ansatte i vår bransje som stoler på deg og heier på deg, og du skal få mange gode argumenter for at vi er en viktig del av Norges beredskap, sa hun.
Må fortsette dialogen
Til Byggfakta sier Julie Brodtkorb at samferdselsministeren nå trenger et grunnfjell av arbeidsfolk som presser på. Derfor vil vi fortsette dialogen med ham. Vi får ofte mer positive signaler når vi snakkes ansikt til ansikt og ikke i åpne fora. Vi kan ikke slippe håpet om en fortsatt konstruktiv og god dialog. Nå er krisa så stor at dialogen vi har på alle nivåer skal føre fram.
Maskinentreprenørene skal prioriteres fordi infrastrukturen må fungere. Uten infrastruktur er det ikke noe annet som fungerer heller. Uten at veier brøytes kommer ingen fram, og når et vannrør sprekker forsvinner vannet. Det må repareres. Vi er en spesiell sektor, med spesielle og viktige oppgaver som går inn under beredskap.