Norden

Klimaavtrykket skal ned ved Gøteborg Grand Central

Bildet: Grand Central, utsikt fra nordøst. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter / Jernhusen

SVERIGE: Resirkulert murstein, stål og glass. Solceller og en frodig takpark – alt for å sikre at Gøteborgs nye jernbanestasjon, Grand Central, bygges med så lavt klimaavtrykk som mulig.

Byggingen av Gøteborg Grand Central startet i løpet av sommeren med grunnarbeid og støping av de karakteristiske buene.
– I august formet vi den første buen, som blir en del av den bærende konstruksjonen i stasjonsbygningen. Det skal bygges totalt syv buer, sier Stellan Haraldsson, regionsjef i Peab, som er totalentreprenør for prosjektet.

Det er Reiulf Ramstad Arkitekter som har tegnet Gøteborg Grand Central.

700 arbeidsplasser

Den 15.000 kvadratmeter store bygningen rommer en miks av tjenester for reisende, butikker, restauranter og næringsliv. I de tre øverste kontoretasjene, som skal stå ferdig første halvår 2027, er det plass til rundt 700 arbeidsplasser fordelt på nærmere 8.000 kvadratmeter.

Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter / Jernhusen AB

– Fra tidligere prosjekter i nærområdet har vi mye erfaring i hvordan vi planlegger logistikk for å oppnå suksess. Denne grunnkunnskapen tilpasser vi ut fra det unike ved prosjektet, hvor en viktig del er samarbeidet med alle aktører som jobber i nærområdet, sier Haraldsson til byggvarlden.se

Andre utfordringer er en tøff timeplan, høye kvalitetskrav og høye klima- og bærekraftkrav.

ØKO-betong og gjenbruk

– For å oppnå miljøkrav som Breeam Excellent og Outstanding-sertifiseringer samt oppfyllelse av EU-taksonomien kreves det detaljert kontroll gjennom hele prosjektprosessen, som skjer i tett samarbeid med Jernhusen AB. Praktiske eksempler på tiltak er bruk av ØKO-betong fra Swerock samt resirkulert stål og resirkulert tegl. Rammen er i stor grad av tre og vi krever at alle kjøretøy til og fra arbeidsplassen går på strøm eller på HVO100 (biodiesel). 

Oppdragsgiver Jernhusen AB er et svensk statlig selskap som eier og forvalter fast eiendom som er, eller har vært, tilknyttet jernbanen i Sverige. Selskapet ble stiftet i januar 2001 gjennom en utskillelse av eiendomsvirksomheten i Statens Järnvägar.

Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter / Jernhusen AB

50 prosent resirkulert konstruksjonsstål

Caroline Ahrnens Martin, regionsjef for Projektutveckling Gøteborg, Jernhusen AB, sier at de jobber hardt for å holde nede det totale klimaavtrykket til hele prosjektet.

– For eksempel består hele teglfasaden av resirkulert tegl og fasadeglasset består av cirka 60 prosent resirkulert glass. Jernhusen har også satt som mål å bruke minst 50 prosent resirkulert konstruksjonsstål og vi bruker betong av klimaklasse 3-4, sier hun.

Caroline Ahrnens Martin, jernhusen, jobber med Grand Central
Bildet: Caroline Ahrnens Martin. Foto: Jernhusen

– I tillegg har vi solceller for å kunne generere egenprodusert strøm. For oss i Jernhusen er det viktig å også forbedre det biologiske mangfoldet på et sted som ikke er knyttet til grønt og dyreliv. Dette gjør vi hovedsakelig ved å jobbe med takparken på huset. Her blir det alt fra sedum til enger, busker, trær og fuglehus. Vi ønsker rett og slett å legge forholdene best mulig til rette for et bygg som skal stå lenge på tomta. På kontorene i bygget velger vi løsninger og materialer som vil vare lenge og som ikke skal skiftes ut i fremtiden, sier Caroline Ahrnens Martin.

Grand Central bygges med en frodig takpark
Parken på taket av Gøteborg Grand Central . Illustrasjon: Krook och Tjäder Arkitekter

Valgt bort stålramme

Gøteborg Grand Central får en treramme. Ideen om bærekraft er en del av forklaringen. Men at det er tre, skyldes også vekteffektiviteten. I prosjektet, som bygges på toppen av Västlänken, er det begrensninger i hvor mye vekt man kan legge på tunnelkonstruksjonen. Västlänken er en cirka 6 km lang togtunnel som er under bygging i kjernen av Göteborg.

– Vi startet med å vurdere en ramme i stål og betong, men den oppfylte ikke vekt- eller klimakravene. En treramme med innslag av stål og betong dekker behovene, både ut fra prosjektets forutsetninger og med klimahensyn, sier Caroline Ahrnens Martin.

innvendig utsikt over Grand Central
I desember 2026 vil stasjonen ønske reisende velkommen. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter / Jernhusen AB

KILDE: Byggvärlden

logo
Bjørn Laberg