Aktuelt

«Ingunn» forårsaket færre skader enn fryktet

Bildet: Stormen herjet og førte til ødeleggelser flere steder, men skadeantallet er så langt mindre enn ventet. Foto: Fremtind

Skadeantallet etter uværet er mindre enn fryktet, melder Fremtind. Det er likevel rekordmange bygningsskader i januar.

– Til tross for store ødeleggelser, ser det ut til at skadeomfanget etter ekstremværet er mindre enn vi rigget oss til, særlig hvis vi sammenligner vi med tidligere stormhendelser, sier Anette Grønby Rein, som er kommunikasjonssjef i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. 

Fremtind har foreløpig registrert nærmere 300 skader som følge av storm og vind de to siste dagene. 

– Det er for tidlig å konkludere på et endelig antall, for erfaringsmessig blir det etteranmeldt skader etter slike værhendelser, sier Grønby Rein. 

Den største skaden som er registrert hos Fremtind hittil, gjelder en tomannsbolig i Bodø, der hele taket har blåst av. Anslått erstatningskostnad er satt til 5,5 millioner kroner. 

Sikring er viktig

Det er registrert mange usikrede gjenstander som blåser av gårde, samt takstein og takplater som løsner. Det er også en del skader på levegger og gjerder.

– Derfor anbefaler vi folk å sikre eiendelene sine godt i forkant av en storm. Fortøyningen av båter bør forsterkes og biler bør parkeres i god avstand til store trær og lignende, råder Grønby Rein.

Hvis skaden først har skjedd, er kundene pliktige til å gjøre det de kan for å begrense skadeomfanget, såfremt det er forsvarlig. Hvis taket har blitt skadet, eller takstein har løsnet, bør dette sikres for å unngå vannskade. 

Brutal start på året

– Vi har opplevd et massivt skadeomfang så langt i år, og det er som følge av en rekke ulike værhendelser. De to første ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Dette ble etterfulgt av snøfall, mildvær og betydelige nedbørsmengder. Så kom ekstremværet Ingunn mot slutten av måneden. Til sammen utgjør dette en brutal start på året, med mange berørte kunder og svært hektiske dager for alle som håndterer skadene hos oss, oppsummerer Grønby Rein.

logo
Bjørn Laberg