Aktuelt

God vekst og stabil lønnsomhet

Bildet: Norconsults konsernsjef Egil Hogna (t.v.) og CFO Dag Fladby. Foto: Norconsult / Herman Dreyer

Trenden med god vekst og stabil lønnsomhet fortsatte for Norconsult i andre kvartal. Nettoomsetningen utgjorde 2,4 milliarder kroner, noe som tilsvarer en organisk omsetningsvekst justert for kalendereffekter på 7 prosent fra samme periode i 2023. Veksten skyldes i hovedsak flere medarbeidere og høyere timepriser.

Norconsults justerte EBITA endte på 263 millioner kroner i andre kvartal 2024, opp fra 112 millioner kroner i samme periode i 2023, mens justert EBITA-margin endte på 11 prosent. Justert EBITA-margin, hensyntatt kalendereffekten på fire flere arbeidsdager sammenlignet med tilsvarende periode i 2023, endte på 5,3 prosent i kvartalet.

I første halvår 2024 økte nettoomsetningen med 7 prosent til 4,8 milliarder kroner, og EBITA-marginen justert for kalendereffekter endte på 10,9 prosent mot 11,1 prosent i samme periode i 2023.

– Vi er godt fornøyde med veksten og stabiliteten i lønnsomheten i kvartalet. I tillegg var det gledelig at vi ble kåret til bransjens mest attraktive rådgiverselskap av Universum, etter at 11 000 studenter hadde sagt sin mening. Å tiltrekke, utvikle og beholde dyktige medarbeidere er nøkkelen til god og stabil drift, sier Egil Hogna, konsernsjef i Norconsult.

Norconsult har i andre kvartal inngått flere viktige rammeavtaler, og vant også oppdraget om prosjektering og bygging av ny flyplass i Bodø. Norconsult er Hents underleverandør i prosjektet som skal ferdigstilles i 2029/2030. I juni ble Norconsult tildelt et oppdrag av Trøndelag fylkeskommune for å modernisere Gråkallbanen i Trondheim, verdens nordligste trikkelinje.

I kvartalet kjøpte Norconsult det svenske selskapet Wermlands Infrakonsult (WIKON), et selskap med 11 eksperter som tilbyr tjenester innen utredning, prosjektering, prosjekt- og byggeledelse samt inspeksjon. Oppkjøpet styrker Norconsults tilstedeværelse i Vest-Sverige.

Etter at Norconsult ble børsnotert i november 2023 innførte selskapet et nytt aksjeprogram for medarbeiderne. Dette ble tatt svært godt imot, og hele to tredjedeler av medarbeiderne benyttet seg av muligheten til å kjøpe aksjer i selskapet i årets aksjeprogram.

logo
Bjørn Laberg