Infrastruktur

Gjenskapte avgjørende vegåpning på Helgeland

Bildet: Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet (Ap) og Ove Myrvåg, assisterende vegdirektør Statens vegvesen fikk gleden av å åpne to nye 90-soner på E6 mellom Grong og Mosjøen 100 år etter at vegen første gang ble åpnet. På E6 Helgeland er talerstolen altid W 1771 - Dodge 1937 modell, eid og utlånt av Bjørn Magnar Hågensen fra mo i Rana. Foto: Knut Haarvik Statens vegvesen

100 år etter at Nord-Norge fikk vegforbindelse til resten av landet gjenskapte Vegvesenet den historiske åpningen på Helgeland.

fredag 18. oktober fikk statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap), og assisterende vegdirektør Statens vegvesen, Ove Myrvåg gleden av å åpne to nye vegprosjekt, med bare en times mellomrom. Først 12 kilometer 90-sone E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv og så 10 kilometer ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn. Også den tilrettelagt for 90 km/t.

E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er nest siste puslebit i gigantprosjektet E6 Helgeland. Her sett fra Nordlandsporten ved fylkesgrensa. Foto: Statens Vegvesen
En del av E6 Fjerdingen-Grøndalselv med nybygd 90-sone til lav pris. Namsen til høyre i bildet. Vegen er en del av det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.
Statens vegvesen

– Det er både morsomt og ærefult å få åpne to så flotte vegprosjekt i jubileumsåret for vegstrekningen som knytte Nord-Norge til resten av landets vegnett. Trygge og raske veier med god fremkommelighet i et så langt land som Norge er fortsatt helt avgjørende for å skape utvikling, verdier og arbeidsplasser, sier Kalsås.

Etter snorklipping og jubel gikk turen til Majavatn Grendehus for å feire. For 100 år siden, i 1924, samlet en fornøyd forsamling seg rundt et trebord i akkurat i dette området på Helgeland, for å feire at rv. 50 fra Grong til Mosjøen var åpnet. Før mat og festtaler ble øyeblikket gjenskapt med dagens politikere, entreprenører og vegvesenets folk rundt et liknende bord.

Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v.: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v.: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, , L. Moe,gårdbruker Vefsn, ukjent. Ukjent fotograf Norsk vegmuseum, Statens vegvesen
Med stor entusiasme benket politikere, entreprenører og vegvesenets ledere seg i dag rundt et grovt snekret trebord på Helgeland, for å gjenskape en av landets viktigste vegåpninger 100 år etter. Rundt bordet fremme fra venstre: Raymond Fagerli, ordfører i Grane (Sp), Sølvi Andersen, ordfører i Hattfjelldal (AP), Ove Myrvåg, assisterende vegdirektør Statens vegvesen, Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet (Ap), Videre mot venstre på benken: Kjell Inge Davik, Utbyggingsdirektør Statens vegvesen, Ann Jeanett Klinkenberg, ordfører i Grong (Ap), Rune Krutå, ordfører i Vefsn (Ap) Bak fra venstre: Harald Inge Johnsen, prosjektleder E6 Grong-Nordland grense (Statens vegvesen). Frank Syltern, prosjektleder Johs J Syltern (Hovedentreprenør på E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn). Tomas Iver Hallem, fylkesordfører i Trøndelag (Sp), David Letnes, daglig leder Letnes Entreprenør AS, (Hovedentreprenør E6 Fjerdingen-Grøndalselv) Bjørn Larsen, fylkesråd for næring Nordland (Frp), Bjørnar Selnes Skjæran stortingsrepresentant for Nordland Ap, Bjørn Tore Nordlund, kommunalsjef Namsskogan kommune. Paul Asphaug, ordfører i Hemnes (Sp). Foto: Knut Haarvik Statens vegvesen

Les mer om historien og de to prosjektene her: Vegen som «krympet» Norge er 100 år | Statens vegvesen

logo
Bjørn Laberg