Infrastruktur

Gjenåpner Grorudbanen etter viktige oppgradering

Bildet: Omfattende utbedringer på plattformkant gir mindre avstand mellom tog og plattform, og bedre tilgjengelighet til T-banen for alle reisende med Grorudbanen, som her på Linderud. (Foto: Arne Aasheim/Sporveien)

Sporveien er ferdig med sommerens store oppgraderinger på Grorudbanen, og mandag 19. august er T-banen tilbake i normal trafikk.

– Arbeidet på Grorudbanen i sommer har ført til store synlige og følbare forbedringer for alle som reiser med T-banen. Ikke minst er det bedre tilrettelagt med tanke på tilgjengelighet for alle reisende. Men viktigst av alt er det at T-banen faktisk går. Riktig vedlikehold er helt nødvendig for å oppnå stabil drift. Til de 80 000 daglige reisende på banen er det bare å si takk for tålmodigheten, og god reise! sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V).

Lørdag 20. juli kunne reisende på nedre del av Grorudbanen stige om bord på T-banen fra oppgraderte plattformer mellom Økern og Veitvet. En vellykket testkjøring dagen i forveien markerte gjenåpningen av delstrekningen, og at sommerens oppgraderinger på Grorudbanen gikk over i prosjektets andre fase. Søndag 18. august ble Sporveien ferdig med del to av prosjektet, med ferdigstillelse av arbeidene på strekningen fra Veitvet til Vestli.

– Etter sju intense sommeruker, med nærmere 300 arbeidere i jobb på skift i sporet, er vi glade for å kunne gjenåpne Grorudbanen i ny prakt og i tide til skolestart, sier prosjektleder Kyrre Chapman.

– Sporveien legger de store vedlikeholdsprosjektene på T-banen til sommer og ferietid, slik at arbeidet vårt påvirker hverdagen til færrest mulig reisende og pendlende. Ved å gjøre stasjonstiltak og sportiltak samtidig, sørger vi for effektiv bruk av midlene som blir stilt til rådighet fra Oslopakke 3, sier Thor Georg Sælid, konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.

Rehabilitering av plattformkant Veitvedt

Bedre tilgjengelighet for alle reisende

– Takk til Sporveien for arbeidet som er lagt ned i sommer, og en stor takk til våre kunder som har vært tålmodige og benyttet buss for bane i avviksperioden. Samtidig som de nødvendige arbeidene i sporet har pågått, er det også gjort viktige oppgradering- og tilgjengelighetstiltak på plattformene langs traseen. Hevede plattformer, og utbedring av avstand mellom tog og plattformkant, bedrer tilgjengeligheten til T-banen for alle reisende med Grorudbanen, det er svært gledelig for kundene våre når T-banen nå begynner å kjøre igjen, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Skinner og skifer i tusenmeter

Det går i store kvanta, når Sporveien oppgraderer T-banens infrastruktur. Årets oppgraderinger på Grorudbanen omfatter nemlig hele 10 000 meter med nye skinner, 20 700 meter med nye- og energibesparende strømskinner, 6 000 meter med forskaling, samt om lag 3 000 meter med nye- og oppgraderte plattformkanter, inkludert påstøp, taktile heller og nye ledelinjer for blinde og synshemmede.

Siden arbeidene startet opp 30. juni har det gått med om lag 400 tonn med sparkelmasse, 10 000 kvadratmeter med nytt asfaltdekke, mens det på stasjonene Stovner, Romsås og Vestli alene vil være lagt 2 800 kvadratmeter med ny skifer. I tillegg har tilgjengelighetsprosjektet skiftet ut all stasjonsbelysning fra Økern til Vestli.

-I Sporveien tar vi vare på det vi har, og vi håper reisende med Grorudbanen vil merke forskjellen. Det har blitt betraktelig lysere og triveligere på stasjonene Stovner, Romsås og Vestli. Sporveiens driftsavdelinger har stått for oppgradert tunnelbelysning, signalteknisk arbeid på strekningen, og det er gjort grøntarbeider og beplantning på flere av traseens stasjoner utendørs, legger Chapman til.

Dette er gjort på Grorudbanen i sommer:

  • Utskifting av 6 sporveksler/sporkryss ved Vestli med tilhørende føringsveier.
  • Permanent fjerning av 4 sporveksler ved Vollebekk.
  • Utskifting av 10.000 meter med kjøreskinner og sviller, Linderud – Veitvet – Rødtvet og Økern – Risløkka.
  • Utskifting av 20.700 meter strømskinne i energibesparende aluminium mellom Hasle og Vestli.
  • Utskifting av kabelkanaler.
  • Etablering av langsgående jordledning m/jordelektroder på hele strekningen.
  • Etablering av spenningsbegrensere ved stasjoner og overkjøringsspor.
  • Nytt lys i tunnelen fra Kalbakken til Ammerud.
  • Nye fiberkabler og PLSer.
  • Klargjøring for CBTC.
  • Tilgjengelighetstiltak på stasjoner, inkludert påstøp og om lag 3 kilometer med oppgraderte plattformkanter for utbedret avstand mellom tog og plattform.
  • Skiftet ut all stasjonsbelysning fra Økern til Vestli.
  • Ca. 50 lastebillass med vrakmasse fra Stovner, Vestli og Romsås båret ut for hånd.
  • Ca. 400 tonn sparkelmasse tilført.
  • Ca. 500 m2 med membrantekking.
  • Injisering og tetting av lekkasjer i 3 signalrom.
  • Injisering og tetting av lekkasjer på plattformene: Stovner, Vestli og Romsås.
  • Nymalte stasjonsområder på Stovner og Vestli.
  • 1 km med nymalt rekkverk på Romsås.
  • Ca. 25 nye kummer etablert på Stovner, Vestli og Romsås som inkluderer utvidelser av eksisterende åpninger med tilpasning til nye fliser for best mulig estetisk uttrykk.
logo
Bjørn Laberg