Nyheter

Fagbladene lever – og leverer

Byggfakta i papirformat blir fortsatt lest – og verdsatt.

Mange har fått med seg at vi går i retning av et mer digitalt marked, i en mer digital verden. Vi får digitale oppslagsverk, sosiale medier og søkefunksjoner som er digitale. Likevel står fagbladene meget sterkt. Hvorfor gjør de det?

Av Pål Engeseth

Den digitale verden er over oss. Dette er også noe vi i Byggfakta har hatt klart for oss. Lenge. For Byggfakta sin del, er faktisk mer enn 90 prosent av all vår omsetning basert på digitale plattformer.

Effektiv drahjelp
Mange av våre digitale kunder ser fordelen av å benytte vår kunnskap om planlagte bygg og anleggsprosjekter. Andre drar nytte av vår unike produkt- og prosjektdatabase for å få oversikt over markedet, og derved effektiv drahjelp til egne salgs eller markedsaktiviteter. Svært mange av våre kunder og annonsører benytter derfor våre digitale flater, for effektivt å kunne nå ut til de nærmere 80 tusen mottakere av nyhetsbrev, eller til å profilere seg mot leserne på våre nyhetssider.

Fagbladet blir lest- og verdsatt
Så hva med papirutgavene? Her er det gledelig å konstatere at det trykte medier lever fremdeles. Fagstoff i papirformat blir nemlig fortsatt lest – og verdsatt. Gjerne på venterommet før du skal inn på et viktig møte, i sofaen hjemme, på pauserommet mens du spiser alene, eller på kontoret når du har et øyeblikk for deg selv. Og fagbladet blir også lest når vi trenger å hvile øynene fra PCèn, kanskje godt tilbakelent i kontorstolen.

Viktige beslutningstakere
Nei, det er ingen grunn til å undervurdere verdien av trykte medier. En leserundersøkelse vi har foretatt, viser at mer enn en tredjedel av leserne av fagbladet Byggfakta representerer beslutningstakere som forvalter verdier for over 5 millioner kroner, innenfor bygg- og anleggssegmentet. Vi er derfor svært stolte av at tiltakshavere, arkitekter, rådgivende ingeniører og entreprenører, som alle står for store og viktige beslutninger i byggeprosjektene, fremdeles ser verdien av faglig input og nyhetsoppdateringer. Også i trykte utgaver.