Aktuelt

En bra dag på jobb i bygg- og anleggsbransjen

Illustrasjonsbilde

Verktøyet «En bra dag på jobb» er utviklet av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), som gjennom forskning og dialog med virksomheter har identifisert utfordringer som er knyttet til arbeidsmiljø i ulike bransjer.

– Arbeidsmiljø handler om hvordan vi planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Et godt arbeidsmiljø bidrar til at vi arbeider bedre, bedre helse og bedre resultater for virksomheten. Alle virksomheter opplever utfordringer i arbeidsmiljøet. Det å jobbe med arbeidsmiljø er en kontinuerlig prosess, der tillit mellom ledelse og ansatte er en forutsetning for å lykkes, heter det i en pressemelding fra STAMI.

Mye kan forebygges

I bygg- og anleggsbransjen er langtidssykefraværet omtrent 4,0 prosent, store deler av dette skyldes muskel- og skjelettplager og luftveislidelser. Fraværet tilsvarer rundt 2 000 000 tapte årsverk. 42 prosent av de med fravær i byggebransjen og 36 prosent av de i anleggsbransjen rapporterer at dette helt eller delvis skyldes jobben. Mye av dette kan forebygges ved å jobbe kunnskapsbasert og systematisk med arbeidsmiljø. I bygg- og anleggsbransjen er det spesielt fysisk belastende arbeid, innånding av støv og kjemikalier, støy, samarbeid og støtte fra leder og ulykkesrisiko som peker seg ut som viktige arbeidsmiljøfaktorer.

«En bra dag på jobb» skal hjelpe ansatte innen bygg- og anleggsbransjen til å skape bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Verktøyet består av filmer og materiell som visualiserer utfordringene i bransjen, samarbeider ansatte, ledere og tillitsvalgte om å identifisere de utfordringene som finnes på deres arbeidsplass og deretter kommer frem til tiltak, heter det videre i pressemeldingen fra STAMI.

For bygg- og anleggsbransjen er det utviklet to separate verktøy, et for bygg og et for anlegg.

https://enbradagpajobb.no/bransje/bygg/

https://enbradagpajobb.no/bransje/anlegg/

Samarbeid og støttende ledelse

God, tydelig og koordinerende ledelse er viktig for å skape god samhandling og kommunikasjon for å skape fremdrift. Forskning viser at ansatte som opplever for lite støtte fra leder har mer muskel – og skjelettplager og høyere sykefravær. Støttende ledelse kan også være en beskyttende faktor i arbeidsmiljøet. 

– Dersom ansatte opplever god og gjensidig kommunikasjon og støtte fra leder vil dette kunne føre til økt motivasjon, engasjement og produktivitet, sier Elisabeth Goffeng, PhD og prosjektleder for «En bra dag på jobb».

Gjenkjennbart og enkelt

– «En bra dag på jobb» er bransjespesifikt, og for å sikre at verktøyet blir gjenkjennbart og enkelt for virksomheter å anvende benytter vi oss av dialogvirksomheter som bidrar med kunnskap og erfaringer. Medarbeidere i Veidekke har bidratt med kunnskap og erfaringer til utvikling av verktøyet for bygg- og anleggsbransjen.  Veidekke ville gjerne bidra til utviklingen av verktøyet fordi vi i Veidekke er opptatt av arbeidsmiljø og hvordan våre medarbeidere har det på jobb. Vi syntes verktøyet var spennende, med filmer hvor vi fikk frem tanker og betraktninger fra både håndverkere og ledere om de ulike sidene av arbeidsmiljøet. Veidekke jobber for «Flere gode arbeidsår for alle», og for å etterleve det må vi hele tiden jobbe for å finne gode løsninger som ivaretar helse og et godt arbeidsmiljø, sier Torhild Hegge, bedriftssykepleier i Veidekke.

Hvordan bruke verktøyet:

• Se filmer på enbradagpajobb.no om arbeidsmiljøfaktorer i deres bransje

• Statusmøte – Hvordan er det hos oss? Diskuter eget arbeidsmiljø

• Tiltaksmøte – Hva kan vi gjøre hos oss? Diskutere og komme frem til gode tiltak i deres arbeidsmiljø

• Lag handlingsplan – basert på statusmøte og tiltaksmøte

• Plansjer til hvert møte kan bestilles på enbradagpsjobb.no

Verktøyet er en del av IA-avtalens (Inkluderende Arbeidsliv) satsing på forebyggende arbeidsmiljøarbeid. IA-avtalen er et samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet i Norge.