AKTUELLE PROSJEKTER: NCC skal opparbeide «nye» Middelalderparken i Oslo. Nye jernbanespor, blant annet til Follobanen, er lagt under parken. Kontrakten har en verdi på cirka 140 millioner kroner.
Av Bjørn Laberg
Entreprisen «Tilbakeføringsentreprise anleggsområde Klypen» er en del av Follobaneprosjektet der Bane NOR er byggherre. Entreprisen omfatter opparbeiding av terrenget i området som kalles Klypen, en del av Middelalderparken. De siste årene har dette vært anleggsområde, men nå skal det bli grøntområde. Som en del av Follobane-prosjektet har det vært gjennomført omfattende arkeologiske utgravninger. Arkeologene har gjort mange interessante funn som har gitt ny kunnskap om Oslo og befolkningen der i middelalderen. Når parken står ferdig, vil historien om Oslos middelalder bli tilgjengelig for alle.
En arkeologisk indrefilet
– Vi i NCC er stolte over å kunne bidra til å gjøre dette historiske området om fra anleggsområde til byrom, til glede både for Oslos beboere og besøkende. Vi har satt sammen et prosjektteam fra egne avdelinger og bruker Hercules Fundamentering, vår maskinentreprenør Carl C. Fon og spisskompetanse med parker, drift og vedlikehold fra Område Oslo for å levere et best mulig sluttprodukt, sier avdelingssjef Renate Berget i NCC Infrastructure.
Bane NOR har i samarbeid med Riksantikvaren, Byantikvaren og Oslo kommune planlagt «nye» Middelalderparken som formidlingssted for Oslos tidligere historie og nærpark for beboere i området. Fordi spor er samlet under bakken og fordi bygg og parkering er revet, vil Middelalderparken, som er en indrefilet innen norsk arkeologi, få nær dobbelt så stort areal. Når Bane NOR er ferdig med sin opparbeidelse av anlegget, overtar Oslo kommune driften av Middelalderparken.
– Middelalderbyen i Oslo er en av åtte middelalderbyer i Norge. At vi nå får en park som legger til rette for at alle kan oppleve denne unike kulturarven, er vi veldig glad for, sier riksantikvar Hanna Geiran.
Sju jernbanespor i tunnel og kulvert
– Dette grønne byrommet vil bli et av landets viktigste historiske formidlingssteder og samtidig et utvidet byrom for naboer og andre, sier prosjektleder Jon Astrup Børresen i Follobaneprosjektet.
Med Follobaneprosjektet er sju jernbanespor mellom Oslo S og Ekebergåsen lagt i en ny 600 meter lang tunnel og kulvert under den historiske Middelalderparken. Som del av entreprisen skal kulverten dekkes til og terrenget over kulverten skal bygges opp og inngå i en utvidelse av parkarealet i den eksisterende Middelalderparken sør for Bispegata og ned til Loenga. Middelalderparken, med vannspeilet og Ladegårdshagen, strekker seg på begge sider av Bispegata i den eldste delen av Oslo. Parkarealet blir nå på ca. 117 dekar, og parken blir større enn for eksempel Tøyenparken og St. Hanshaugen.
Tett på kulturminner
Selve terrengbearbeidingen vil bli den «synlige» delen av prosjektet, men arbeidet for Bane NOR omfatter alt fra infrastruktur i bakken, fundamentering, terrengarbeider, etablering av en rekke betongkonstruksjoner slik som støttemurer, trapper og sitteamfi og tilsåing, beplanting, belysning og bygging av ridderbane samt nye streter (historiske gangveier). Prosjektet innebærer arbeid tett på kulturminner. Det skal bygges nær ruin av Kongsgården, som var kongelig residens i middelalderen. Anleggsområdet ligger tett på ruinfelt av Mariakirken og Clemenskirken. Saxegården, som ligger delvis innenfor anleggsområdet, er bygget over steinhvelv fra middelalderen. Formålet med terrengbearbeidingen over kulverten er å skape terreng som ligger nærmest mulig opp mot omgivelsene slik de var i høymiddelalderen. Terreng og planting/såing i Middelalderparken skal, etter planen, være utført over sommeren 2023.
Tiltakshaver: Bane NOR Utbygging
Totalentreprenør: NCC Infrastructure
Landskapsarkitekt: Rambøll / Henning Larsen / Fabrica
Ferdigstillelse: 4. Kvartal 2023
Verdi: cirka 140 millioner kroner