Skanska Norge har store ambisjoner knyttet til innovasjon og digitalisering. Christoffer Hernæs; en av Norges mest erfarne digitaliseringsledere, er nå ansatt til å lede selskapets digitale transformasjon.
Christoffer Hernæs blir ny direktør for Skanska Digital fra og med nyttår. Han er en av landets fremste eksperter innen fintech og digitalisering, og har det siste året drevet eget konsulentselskap. Tidligere har han både vært Chief Digital Officer i Sbanken og direktør for Strategi og Innovasjon i SpareBank1. Han har også erfaring fra en rekke ulike konsulentselskaper, samt innehatt flere styreverv. Etter å ha brukt det meste av karrieren sin på digitalisering og utvikling av finansbransjen, skifter han nå bransje til bygg og anlegg.
– Jeg ser frem til å nå ta steget over i en ny bransje med helt nye problemstillinger og sterke tilhørende fagmiljøer. Det er god grunn til å tro at den neste store digitaliseringsbølgen vil skje innenfor industrien, der eiendom, bygg- og anleggsnæringen vil spille en særlig viktig rolle. For meg er Skanska en aktør som har tatt de første digitale stegene og som med sine ambisiøse planer for innovasjon og digitalisering viser at de virkelig ønsker å endre næringen. Den reisen vil jeg være med på, forteller Christoffer Hernæs.
Jo Mortensen er konserndirektør i Skanska med ansvar for Teknologi, Innovasjon og grønn forretningsutvikling. Han er svært fornøyd med å få Hærnes med på laget:
– Vi er glade for at Christoffer, med sin brede erfaring fra digitalisering av store og til dels komplekse virksomheter og verdikjeder, har takket ja til å lede Skanska Digital. Det å ha så erfarne ledere om bord er viktig for å gjøre oss i stand til å gjennomføre den strategiske reisen vi står overfor, uttaler Jo Mortensen.
Hærnes kommer til et selskap som allerede i flere år har jobbet målrettet med å digitalisere kjernevirksomheten, og som nå er klar for å ta neste steg. For Skanska er særlig koblingen mot bærekraft sentralt:
– Vi har satt oss en langsiktig ambisjon om å være et forbilde på tvers av bransjer innen innovasjon og bærekraft. Vi vet at dagens kompetanse, konsepter og leveranseevne ikke kan løse morgendagens bærekraftsutfordringer. Derfor må vi utvikle digitale løsninger som støtter prosjektene mer direkte, samt løsninger som på sikt kan bli en del av produktene vi selger, enten det er bygg- eller anleggsprosjekter, fortsetter Mortensen.
Christoffer Hernæs trekker frem den tette koblingen mellom bærekraftig utvikling og digitalisering som en av de viktigste grunnene til at han har valgt bygg og anlegg som sin nye næring:
– Jeg blir trigget av Skanskas høye ambisjoner innen bærekraft. Potensialet for å ta ut en direkte effekt på bærekraft gjennom bruk av ny teknologi er ekstremt stort i denne næringen. I tillegg mener jeg bygg- og anleggsbransjens sykliske og prosjektbaserte natur er som skapt for å drive digital innovasjon ved hjelp av iterative metoder der alt handler om å forstå og validere markedsbehovet.
Christoffer Hernæs tar over som leder av Skanska Digital i januar 2022. Frem til han er på plass i sin nye stilling vil Jo Mortensen være fungerende leder.