Byggtorget lykkes med ambisjonen om å støtte det lokale entreprenørskapet. Kjedens resultater for 2021 viser også tydelig at dette er veien å gå.
– Våre butikker rundt omkring i landet drives av eiere med svært god kjennskap til både lokale forhold og kundenes behov. Ved å være en del av Byggtorget har de fleksibilitet til å tilpasse seg sitt lokale marked, og samtidig utnytte fordelene av å være i et stort system. Denne kombinasjonen fungerer svært godt og vi er veldig stolte av resultatene de lokale kjøpmennene har skapt i 2021, sier kjededirektør i Byggtorget Morten Furseth i enpressemelding.
Tall viser at varekjøp for Byggtorget har hatt nesten 60 prosent vekst på fem år. Han peker på flere grunner til den økende veksten de siste årene.
– Den aller viktigste årsaken til de gode resultatene er at vi har hatt gode lokale drivere som har tilpasset seg og funnet gode løsninger i et krevende marked. I tillegg ser vi at Mestergruppen har klart seg godt med tanke på vareleveranser, selv om dette har vært utfordrende for alle. Vi har også tatt store steg i det å digitalisere og effektivisere driften, sier Furseth.
– For kunden har det blitt dyrere å bygge det siste året, og det er mer kostbart enn før å velge feil. Da blir det desto viktigere å snakke med de riktige fagfolkene som vet hva som kreves lokalt der du bor. Det er tørr fjelluft ett sted, mens sjøsprøyten slår inn andre steder. Da kreves ulike løsninger, og hjelpen til å finne de rette får du hos Byggtorget, sier han videre.
Kristian Reistadbakken er direktør for salg og kjededrift i Mestergruppen. Han peker på samarbeidsvilligheten og evnen til å trå til der det trengs som viktige egenskaper hos Byggtorget.
– Byggtorget er den lokale byggevarebutikken som har stått på for markedet og kastet seg rundt når det har trengtes. Enten de har jobbet med hus- og hyttebyggerne eller med oppussingsprosjekter har de lyktes svært godt det siste året, sier Reistadbakken