Byggevarehandelen i Virke samordner nå sine krav overfor leverandørene for raskere å bedre kvaliteten på logistikkinformasjon, og ikke minst svare ut gjeldende lovkrav.
Salg av produkter gjennom digitale løsninger i bransjen øker sterkt, og dermed øker også behovet for korrekt, kvalitetssikret og digitalisert produktinformasjon. Markedet etterspør utvikling på databredde og kvalitet på innhold innenfor logistikkinformasjon og miljødata på produktnivå. I tillegg er det avdekket noe manglende informasjon for å svare på gjeldende lovkrav.
– Byggevarehandelen ønsker derfor å vektlegge dette enda mer i tiden som kommer og har bestemt seg for å samordne sine krav overfor leverandørene. Dette vil også bidra til at det blir enklere for produsentene når de kan forholde seg til ett felles bransjekrav, sier Aslaug Koksvik, bransjedirektør for byggevarehandelen i Virke, i en pressemelding.
Det mest fornuftige er å gjøre én jobb, én gang og på ett sted. Dette vil spare alle aktørene for både tid og gi en lagt større effektivitet i den digitale kjeden. Derfor er Norsk Byggtjeneste AS engasjert til å følge opp at dette faktisk blir gjennomført.
Digitalisert innhold på produktinformasjon er et kontinuerlig arbeid, men i 2022 er prioriteringene:
• Logistikkinformasjon
• CLP-merking
• Markedsinformasjon
• Produktegenskaper
Medlemmene i Virke Byggevarehandel er:
Optimera, Byggmakker, Løvenskiold Handel (Maxbo), Gausdal Landhandleri, Neumann Bygg og OBS Bygg. Mestergruppen og E.A. Smith samarbeider med Virke byggevarehandel om dette initiativet.