Aktuelt

Åpner for bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana

Bildet: En ny lufthavn ved Mo i Rana vil legge grunnlaget for videre næringsutvikling innenfor reiseliv og industri i regionen. Illustrasjon: Nordic office of Architecture

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen at Stortinget fatter et utbyggingsvedtak for ny lufthavn ved Mo i Rana.

Forventet kostnad for prosjektet er 2,8 milliarder kroner. Lufthavna skal bygges av Avinor, og utbyggingen skal finansieres av staten og et lokalt bidrag på 600 millioner kroner. Byggestarten vil skje med det lokale bidraget. 

Videre foreslår regjeringen i revidert nasjonalbudsjett at Stortinget bevilger 85 millioner kroner i til Avinor AS i 2021 for å dekke selskapets planleggingskostnader for den nye lufthavna i 2021. 

– Siden pandemien rammet Norge i mars 2020 har staten stilt opp for norsk luftfart med en rekke ordninger. Regjeringen foreslår nå inntil en milliard ekstra til Avinor, som sammen med en kombinasjon av flere tiltak vil bidra til å sikre et godt flytilbud også etter pandemien, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

I Nasjonal transportplan 2022–2033 er forventet kostnad (styringsramme) for den nye lufthavna 2,4 milliarder kroner, og regjeringen foreslår å sette av 1,8 milliarder kroner til den nye lufthavna i første seksårsperiode. Etter en ekstern kvalitetssikring (KS2) foreslår regjeringen nå en styringsramme på 2,8 milliarder kroner. Det forventede statlige bidraget økes dermed til 2,2 milliarder kroner. Regjeringen foreslår at staten skal dekke eventuelle kostnadsoverskridelser opp til 3,3 milliarder kroner. Avinor bærer risikoen for overskridelser ut over dette. 

Lufthavnene i Mosjøen og Sandnessjøen opprettholdes.

– En ny lufthavn vil gi muligheter for å lande og lette med større fly, og dette vil legge grunnlaget for videre næringsutvikling innenfor reiseliv og industri i regionen. Samtidig er dagens kortbaneflyplasser i Mosjøen og Sandnessjøen viktige for lokalsamfunnene. Lufthavnene er viktige både for lokalbefolkningen og næringslivet, og for helsevesenets behov for ambulanseflyginger. Derfor skal lufthavnene i Mosjøen og Sandnessjøen opprettholdes, sier Hareide.