På få år har Gulvhandelen gått fra oppstart til millionomsetning og Gazelle-priser. Nå satser selskapet videre med et tydelig søkelys på å være en solid partner både for privatkunder og mindre snekkerfirmaer på Østlandet.
Salgs- og innkjøpssjef Levi Bonde og daglig leder Kristoffer Solheim har jobbet med gulv i mer enn to tiår. Erfaringen spenner fra innkjøp, salg og import til produktutvikling. Da de etablerte Gulvhandelen.no i 2019, var det et resultat av et sterkt ønske om å bygge noe eget.
– Vi hadde lenge kjent på behovet for å skape egen arbeidsplass, basert på erfaringene og kunnskapen vi hadde tilegnet oss. Da vi først bestemte oss, gikk det raskt fra idé til virkelighet, forteller Bonde.
Nettbutikk for hele landet
Allerede i 2015 testet duoen ut salg av gulvprodukter på nett i liten skala. Erfaringene gjorde at de tidlig så hvor stort potensial var i netthandel.
– Vi ønsket ikke en stor butikkjede med avdelinger over hele landet. I stedet ville vi nå ut til kunder i hele Norge fra én effektiv base. Netthandelen gjør akkurat det mulig, sier Bonde.
I dag leverer Gulvhandelen gulvprodukter fra Sørlandet til Trondheim, med hovedvekt på Østlandet og Stor-Oslo. Også Vestlandet er et voksende marked, mens høye fraktpriser setter en naturlig grense for leveranser nord i landet.
Utvikler produkter med produsentene
Gulvhandelen nøyer seg ikke med å selge andres varer. Sammen med produsentene er de med på å utvikle og tilpasse produktene for det norske markedet.
– Vi lager ikke helt nye produkter, men videreutvikler eksisterende. Det kan handle om alt fra oppbygging og slitestyrke til fargevalg og lakktyper. Mange av tilpasningene bygger på kundetilbakemeldinger og våre egne erfaringer med hva som faktisk fungerer, forklarer Bonde.

Hovedleverandører i Europa står for 90 prosent av sortimentet innen laminat, klikkvinyl, parkett og herdede tregulv. I tillegg er Gulvhandelen hovedimportør av Floor Fix Pro produkter, som er en serie med smarte problemfiksere for gulv, f.eks. Knirkstopp (Click Lube) som de lanserte for første gang i Norge i 2020.
Sterkt søkelys på kundetilfredshet
I et marked med stadig økende konkurranse er kundetilfredshet avgjørende. Ifølge Bonde er nøkkelen å være tilgjengelig og ryddig, også når uforutsette ting skjer.
– Oppstår det feil, er vi raske til å følge opp og finne løsninger. Det er sjelden det skjer, men når det gjør det, er det viktig å ta kundene seriøst. Gode reklamasjonsordninger og tett oppfølging har vært en viktig suksessfaktor, sier han.
Privatmarkedet i førersetet
Da selskapet startet, var planen å kun satse mot privatmarkedet. Det er fortsatt kjerneområdet, og står i dag for rundt 70 prosent av omsetningen. Men de siste årene har Gulvhandelen også etablert et sterkt samarbeid med mindre og mellomstore snekkerfirmaer, eiendomsforvaltere, forsikring og interiørkonsulenter.
– Vi samarbeider nå med flere små og mellomstore firmaer på Østlandet, ofte med 2–20 ansatte. De monterer gulv hos privatkunder eller næringsvirksomheter. Vi ønsker ikke å gå inn på de aller største prosjektene, som blir altfor omfattende og tidkrevende for oss, sier Bonde.
For kunder i områder som Sørlandet og Vestfold anbefaler selskapet lokale samarbeidspartnere for legging av gulv.
Kontinuerlig vekst og Gazelle-priser
Utviklingen siden oppstarten har vært formidabel. Fra en omsetning på 7 millioner det første året til 19 millioner i 2024, har Gulvhandelen hatt en jevn og kontrollert vekst.
– Vi har hatt Gazelle-status de to siste årene, og kanskje får vi prisen for tredje år på rad. For oss handler det om å vokse i riktig tempo. Vi ønsker ikke en vekst vi ikke kan håndtere. Da er det bedre å ta det steg for steg, sier Bonde.
Foreløpig er det heller ikke aktuelt å ansette flere medarbeidere.
– Det er mange (lange) dager vi gjerne skulle hatt flere hoder og armer her, men vi ønsker full kontroll på kostnader og det jobbes kontinuerlig med å effektivisere systemer og rutiner, vi mener det er rom for å håndtere enda større volum før vi ansetter flere medarbeidere. Vi setter søkelys på å sikre god drift, sunn økonomi og muligheter for videre vekst, utdyper han.
Blikket rettet fremover
Med solid omsetning, stabile leverandører og et tydelig marked, ser Gulvhandelen lyst på fremtiden.
– Vi har verktøyene og erfaringen som trengs for å fortsette veksten. Samtidig er vi opptatt av å ikke gape over for mye. Vårt mål er å tilby gode produkter og tett oppfølging uansett om kunden er en privatperson som pusser opp stua, eller en snekkerbedrift som legger gulv for andre. For oss handler det om mer enn bare gulv. Det handler om å bygge tillit, som er vår beste vekststrategi, avslutter Bonde.