Nyheter

Ingeniører skal ro over Atlanterhavet

Tre av fire Enginoars på plass på helgens båtmesse. Fv. Thor-Martin Sandtorv, Sindre Toft-Nordal og Simen Sandtorv Hansen. Foto: Ingeniører Uten Grenser

Enginoars er fire engasjerte ingeniører som om få måneder legger ut på en strabasiøs rotur. I båten Valkyrie, en spesialbygd havrobåt, skal de ro 4800 kilometer, fra La Gomera til Antigua i Atlantic Challenge.

Denne helgen var båt og mannskap i Oslo under båtmessen på Aker Brygge. Der møtte de blant annet Ingeniører Uten Grenser – som Enginoars har valgt å fundraise til i forbindelse med denne styrkeprøven!

40 dagers rotur
Som engasjerte i klimaspørsmål og opprydding i marin forsøpling, ser Enginoars fram til en utslippsfri tur over Atlanteren. De har brukt sin ingeniørkompetanse til å tilpasse båten for overfarten, og de har det siste halve året rodd mange av fjordene på Vestlandet som trening for den store Atlanterhavs-turen. Planene er klare for hvordan de skal sikre at båten hele tiden beveger seg i retning mål, at de får i seg de 5000 kcal hver av dem trenger per dag – og ellers hvordan disse 40 dagene skal leves i en 28 fots båt.


Enginoar Simen Sandtorv Hansen i ivrig samtale med daglig leder i IUG Marianne Nilsen Sturmair. Foto: Ingeniører Uten Grenser. 

Motivasjonen for styrkeprøven
Dette er så klart et eventyr, men vi ønsker å benytte anledningen til å løfte fram en veldig viktig sak, forteller Sindre Toft Nordal, en av de fire Enginoars’ene. Og forteller videre:

– Verden trenger flere ingeniører som bruker sin kompetanse til bærekraftig problemløsing. For oss i Enginoars er det å skape økt bevissthet om globalt ansvarlig og bærekraftig ingeniørarbeid en viktig motivasjon for å legge ut på denne roturen.

Nettopp derfor har Enginoars valgt å bruke dette prosjektet til å fundraise for organisasjonene Ingeniører Uten Grenser – Norge og Engineers Without Borders – UK.


Daglig leder i IUG Marianne Nilsen Sturmair fikk ta en nærmere titt på den 28 fots havrobåten. Her skal det eksempelvis være mulig å ta seg en blund mellom roøktene.

Frivillig arbeid for å hindre marin forsøpling
Flere av Enginoars’ene har bidratt med frivillig arbeid for IUG. Blant annet har Simen Sandtorv Hansen deltatt på oppdrag for å konstruere avfallsfangere for plastsøppel i flere elver i Lombok, Indonesia. Å finne løsninger for å hindre forsøpling av elver i Asia, er et av de viktigste tiltakene for å hindre marin forsøpling.

– Det er helt fantastisk at gutta bruker denne anledningen til å fundraise for IUG og vårt humanitære arbeid, sier en svært glad daglig leder i IUG Marianne Nilsen Sturmair. IUG Norge er en del av en voksende bevegelse av ingeniører som ønsker å bruke av sin tid, sin kompetanse og sitt engasjement for å bidra til en mer bærekraftig og rettferdig verden. Enginoars sin spektakulære Atlanterhavskrysning er et godt eksempel på dette, forteller Marianne Nilsen Sturmair.  

Nå venter noen siste måneder med trening og forberedelser, før Enginoars i starten av desember tar fatt på den store styrkeprøven over Atlanteren.