NCC Industry har nettopp startet opp med pelletsfyring av asfaltfabrikken på Rugsland utenfor Kristiansand. Statens vegvesen har latt seg imponere.
Potensialet er å redusere CO2-utslippet fra planlagt produksjon med 80 prosent, sammenlignet med i tradisjonell asfaltproduksjon.
– Vi er imponeret over hvor godt NCC har svart på våre utfordringer på klima. Verket her på Rugsland er et godt eksempel på at når Statens vegvesen stiller krav, så oppfylles våre forventninger, sier Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Han ledet en delegasjon fra Statens vegvesen som nylig besøkte asfaltfabrikken. NCC har i flere år jobbet med å utvikle en løsning for å benytte trepellets som fyringskilde i asfaltproduksjonen. I Sverige benyttes denne løsningen nå ved alle NCC-fabrikkene. Nå har turen kommet til Norge og ved tre av de 16 fabrikkene er nå trepellets tatt i bruk.
Bildet: NCC Industry har nettopp startet opp med pelletsfyring av asfaltfabrikken på Rugsland utenfor Kristiansand.
– Å ta i bruk trepellets anser vi som å være det mest bærekraftige tiltaket vi kan gjøre i asfaltproduksjonen. Vi opplever at stadig flere kunder forventer mer bærekraftig asfalt og dette er et resultat av godt utviklingsarbeid i NCC over flere år, sier Henrik Bager, leder for NCC Industry i Norge
I tillegg til en befaring på fabrikken, ble det også gjennomført et møte hvor Statens vegvesen diskuterte erfaringer, forventninger og ambisjoner for årene som kommer.
– En grønn transformasjon vil ikke skje noe sted uten å erkjenne at innovasjon og utvikling er drevet av markedet og insentivert av klare krav fra kundene og ikke minst rammer som skaper god konkurranse, sier Ylva Lagesson, head of NCC Industry.
Hun mener Statens vegvesen, ved å benytte CO2-vekting i anbudskonkurransene, har belønnet innovasjon og utvikling av mer bærekraftig produksjon av asfalt. NCC Industry har som ambisjon å konvertere alle asfaltfabrikkene til pelletsfyring i årene fremover.
– Vi har fått klare signaler fra Statens vegvesen om at vi er på riktig spor og vi forventer at Vegvesenet fortsetter å være den viktige drivkraften for ytterligere reduksjon av CO2-utslippet, avslutter Henrik Bager.