– Alle elbileiere kan med vårt ladekonsept få rask tilgang på en ladeplass. Med økt elbiltetthet kan vi levere et ladeuttak til alle uten en dedikert ladeboks.
Av Trond Schieldrop
– Vi sentraliserer ladeteknikken og beveger ladeuttaket ut i infrastrukturen slik at elbileiere slipper å måtte stå fysisk i kø ved få ladere, sier Country and Sales Manager Norway Frode Braaten i ChargeNode.
Intelligent enhet
Ladesystemet som kommuniserer med elbilen sørger for spenning på ladeuttaket. Disse sitter tradisjonelt i en ladeboks på hver ladeplass. Systemet benytter tilgjengelig energi som kan lade bilen med full effekt med energimengde i eksisterende anlegg.
– Vi har ladeenheter som beveger seg etter bilen og prioriterer billading ved ankomst eller avreise i et anlegg. På den måten kan vi utnytte energien der behovet er størst, sier Braaten.
Han legger til at det ikke er behov for mye energi i anlegget fordi den flyttes ut i en intelligent enhet i sentralen til hver enkelt elbil etter behov.
Registrerer bilens ladebehov
– Når du kobler bilen til et ladepunkt og velger et ChargeNode anlegg, benyttes en app for å starte ladingen. Når uttaket bilen er tilkoblet blir gjenkjent, vet systemet hvor strømmen skal sendes. Når du har tastet inn State of Charge (soc) (hvor mye strøm du har igjen på batteriet) angir du avreisetidspunkt. Da havner du i en algoritme som sørger for nødvendig KWh lading. Har du kjørt fire mil, er kanskje ladebehovet på 6-8 kWh. Da tar det ikke lang tid før strømnivået i bilen når maks nivå. Når du ankommer vårt anlegg plugger du bilen til ChargeNode anlegget med din ladekabel som gir beskjed til anlegget om at du f.eks. har 50 prosent strøm igjen på bilen og skal reiser om x-antall timer. Da er bilen fulladet når du kommer tilbake til ladeanlegget, sier Braaten.
Bærekraftig økosystem
– Hva er fordelen med ChargeNode kontra tradisjonelle ladeløsninger?
– I dag bygges det flere ladeanlegg over hele Norge. Hver ladeenhet innehar dyr teknologi fra printkort, sikringer og målere. Teknologien i vår sentrale lader monteres i et eget skap og med kapasitet til å lade flere elbiler. Med robuste komponenter blir material- og servicebehovet mindre, sier Braaten.
– Vi har et bærekraftig økosystem som ivaretar miljø og lang levetid. Det er tilrettelagt for enkel service og lave driftskostnader.
Svenskeid selskap
– ChargeNode ble etablert i Göteborg i 2018 av to gründere som irriterte seg over å måtte stå i kø daglig for å lade sine elbiler. I 2019 utviklet de en prototyp som ble testet sammen med Varberg Energi. Løsningen ble lansert i Sverige i 2020. I løpet av ett år befestet selskapet sin posisjon i Sverige, sier Braaten.
– Norge ligger langt foran Sverige med hensyn til ladeinfrastruktur og antall elbiler, men behovet er det samme for slike løsninger.
God respons
ChargeNode ble etablert i Norge1. mars i år. – Etter tre måneder i markedet har responsen etter ladeløsningen vært god. Vi jobber nå med å oversette all software og hjemmesider til norsk. Før sommeren skal vi ha tre referanseanlegg på plass, sier Braaten, som mener behovet for ladere vil vokse kraftig.
– Konkurransen er tøff, men vi mener alt ligger til rette for å kapre nye kunder med vårt ladekonsept, sier han til slutt.