Aktuelt

Ny t-banestasjon 100 meter under Södermalm

Bildet: Bergkammeret begynner å ta form for Sofia stasjon. Foto: Arvid Karlsson

SVERIGE: Den nye t-banestasjonen Sofia. som er sprengt inn i fjellet under Södermalm i Stockholm, vil være en av de dypeste i verden.

I mars 2020 skjøt Implenia den første salven inn i fjellet sør for Stockholm for arbeidstunnelen ned til det som skal bli stasjon Sofia. Nå litt over to år og 850 meter med tunnel senere har de nådd nivået der stasjonen skal ligge.

Ingen rulletrapper

Grunnen til at stasjonen havner så langt nede er at den nye delen av t-banen som starter fra Kungsträdgården og kobles sammen fra nord går under vann i saltsjøen. Det er rett og slett ikke praktisk mulig for togene å stige raskere i tunnelen. Når stasjonen havner så langt nede i fjellet, skaper det andre utfordringer. Det vil ikke være rulletrapper ned til plattformen. Alle som vil ombord på metrotogene må ta heis ned fjellet. Eller rettere sagt åtte heiser som vil gå konstant. Nedstigningen vil ta 35 sekunder.

– Det vil rett og slett ikke være praktisk å bruke rulletrapper. Denne løsningen med heiser forekommer andre steder i verden og er det mest praktiske alternativet, sier Andreas Burghauser, prosjektleder, t-banen til Södermalm, Stockholmsregionen til Byggvärlden.

Klar til bruk i 2030

Heissjakten blir 20 ganger 20 meter i omkrets og 80 meter dyp ned til stasjonen. Det er som et høyhus som er sprengt i fjellet. Nå gjenstår fjellarbeid i to år og så gjenstår noe betongarbeid. Heiser, trapper og all annen installasjon skal monteres i heissjakten. Den pågående kontrakten skal være ferdig tidlig i 2026. Deretter kommer kontraktene som innreder stasjonen for et T-baneanlegg med for eksempel spor for togene, strøm, signal, tele og ventilasjon. Når det er klart, venter en periode med testing og testing før togene kan rulle i 2030.

Den nye stasjonen Sofia blir altså en av de dypeste i verden. Det er kun én stasjon i Kiev som ligger på 105 meters dyp. (og muligens noen i Nord-Korea som ligger lenger ned i fjellet).

KILDE: Byggvärlden