Aktuelt

Jefferson Wells satser i Stavanger

Bildet: Bjørn Christian Bjørnsen, leder for teknologi i Jefferson Wells

Konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells fortsetter satsingen i SørVest, og bygger opp en ny konsulentavdeling i Stavanger.

– Det skjer enormt mye spennende i regionen. Vi er allerede til stede i regionen fra før, og har god kontroll på utviklingen. Det er derfor et naturlig sted å bygge videre, forteller Bjørn Christian Bjørnsen, leder for teknologi i Jefferson Wells.

Bjørnsen tror Stavanger vil være sentrum for betydelig utvikling og vekst i årene som kommer.

– Olje og gass har allerede vært en viktig driver for innovasjon og teknologi i mange år. Det vil ikke stoppe med det første, men nå opplever vi også at den kraften og kompetansen fører til en oppblomstring av enormt mange nye og spennende bedrifter i regionen – både i marin- og grønn teknologi.

Økt behov for kompetanse

I takt med stadige nyetableringer i regionen, tror Bjørnsen også behovet for konsulentbruk vil øke.

– Når selskaper vokser fort vil det være skiftende behov for kompetanse. I mange tilfeller vil dermed støtte fra et konsulentselskap, som kan bistå med spisskompetanse på kort varsel, være nyttig.

Jefferson Wells har allerede en betydelig tilstedeværelse i Stavanger, men da i hovedsak mot olje og gass. Med etableringen av en ny konsulentavdeling er målet å ta markedsandeler mot marin teknologi, havbruk og fornybar energi.

– Hovedsetet for offshore vind vil ligge i Rogaland. Dessuten er det større industrisatsinger både på karbonfangst og -lagring. Med all kompetansen som finnes i olje og gass er det naturlig at satsingen på disse nye industriene skjer nettopp her. Da er naturligvis viktig for oss å bygge et enda sterkere fundament i regionen.

Tøff kamp

Taktskiftet mot grønn og fornybar industri har vært startskuddet for en tøff kamp om de beste hodene – ikke bare i Sør-Vest Norge, men også globalt.

– Det er utfordrende å få på plass rett kompetanse. Dessuten er ikke nordmenn utpreget mobile, hvilket betyr at kompetansen er enda vanskeligere å tiltrekke seg.

Som resultat av den harde konkurransen tror Bjørnsen at det vil bli større dynamikk i bransjen.

– Jeg tror selskap kommer til å ha ansatte som jobber fra flere steder rundt om i landet. I tillegg kan det kanskje også resulterte i økt konsulentbruk. Da skal vi sørge for å være posisjonert, vise frem kompetansen vi besitter og være den beste samarbeidspartneren for å drive videre utvikling.