NORDBYGG 2022: Brukervennlig og effektivt prosjektstyringsverktøy for små og store byggeprosjekter er hovedbudskapet til teknologiselskapet Fonn AS, med hovedkontor i Os utenfor Bergen.
Av Odd Borgestrand
Stockholm
Nå er selskapet på plass med egen stand under Nordbygg for å markedsføre sine tjenester til nye kunder i den nordiske byggebransjen.
Odd Arne Frøystad er salgsrepresentant i region Norden, og mener deltakelse på årets Nordbygg er viktig for å nå ut til nye kunder i et spennende marked. Firmaet har så store ambisjoner at de våger å si at de skal bli verdensledende på prosjektstyring i byggenæringen. Det er ikke for ingenting selskapet har hovedkontor rett utenfor Bergen.
Skreddersydd for byggenæringen
Daglig leder i Fonn, Jan Tore Grindheim, fikk ideen om å lage et prosjektstyringsverktøy skreddsydd for byggenæringen med fokus på brukervennlighet etter å ha vært gjennom en byggeprosess med ei rorbu på Bømlo der svært lite stemte i prosessen. Det ble mange runder for å få alt på plass.
Målet ble å gjøre arbeidsdagen så effektiv som mulig for alt fra små snekkerbedrifter til store utbyggere. Grindheim hadde jobbet som prosjektleder i store konsern i oljenæringen i 15 år, og kunne mye om prosjektstyring og prosjektstyringsverktøy.
Han så at byggenæringen var lite digitalisert og hadde dårlige verktøy for å styre tid og ressurser.
I 2016 fikk han med seg dyktige medarbeidere og i 2016 ble Fonn AS etablert. Det gikk ikke lang tid før selskapet fikk kunder i flere land og nå er Fonn etablert med salgsorganisasjoner i Storbritannia og USA, og har et IT-utviklingsteam i Polen. Den digitale plattformen er på en rekke språk, inklusiv koreansk og meksikansk. Språkmangfoldet blir utvidet etter hvert som kundegrunnlaget øker.
Felles plattform i prosjektet
– Vi samler all informasjon og alle deltakere på en felles plattform. Med sterkt fokus på brukervennlighet sørger vi for aktivt bruk av systemet på byggeplass, noe som gir prosjektledere og administrasjon bedre oversikt på prosjektene og god informasjon til å ta riktige beslutninger til riktig tid. Det er ingen begrensninger på hvor mange som kan få tilgang til alle relevante tegninger og dokumenter, og det betyr også at alle forholder seg til felles informasjon underveis i prosjektet, sier Odd Arne Frøystad.
Det hele startet som et prosjekt for boligbygging der arkitekter og entreprenører var hovedmålgruppen, men nå har flere av de store entreprenørene tatt systemet i bruk og derfor utvikles systemet fortløpende for å tilpasse de ulike brukergruppene.
Brukervennlighet
Frøystad mener Fonn skiller seg ut fra sine konkurrenter ved måten samhandlingen mellom de ulike aktørene fungerer i praksis.
– Brukervennligheten er nøkkelen til suksessen. Et eksempel på dette er at et borettslag bruker systemet og inviterer sine beboere inn på plattformen. På den måten er alle i borettslaget til enhver tid oppdatert på hva som skjer. Her er det heller ingen lisens, og det betyr at antallet brukere ikke er begrenset. Fonn inngår en overordnet avtale med sine kunder og når kontrakten er signert kan eksempelvis en entreprenør fritt bruke hele prosjektsystemet i sine prosjekter og invitere inn de aktørene man ønsker å ha med seg. Plattformen egner seg også arkitekter, eiendomsutviklere, rådgivende ingeniører, prosjektledere, for å trekke fram noen aktuelle brukergrupper, sier Frøystad.
Fonn er representert på Nordbygg først og fremst for å gjøre seg bedre kjent med det svenske markedet og sikre seg et godt knippe svenske kunder. Pandemien satte en stopper for utviklingen i det svenske markedet, men nå er tiden inne til å satse sterkt i Sverige.
– Her ser vi et stort potensial. Svensk språk er på plass allerede i løpet av mai, avslutter en optimistisk Odd Arne Frøystad.