Infrastruktur

AFRY utvikler sikkerhetskonsept for tunnelanlegget i Tromsø

Det er identifisert et behov for å bedre sikkerheten i anlegget generelt, med et ekstra fokus på brannsikkerhet. Troms og Finnmark Fylkeskommune har derfor engasjert AFRY til å utvikle sikkerhetskonseptet i tunnelanlegget.

Store deler av trafikken i Tromsø går gjennom et komplekst, labyrintaktig tunnelanlegg som ligger under bakken i sentrum av byen.

– Tunnelsystemet er helt avgjørende for trafikkavviklingen i Tromsø, og det vil merkes godt når tunnelene stenges i anleggsperioden. Det er imidlertid helt nødvendig å få rustet opp systemet, da det begynner å dra på årene. Trafikksikkerheten er det viktigste momentet, sier Øyvind Strømseth, avdelingsleder i Troms og Finnmark Fylkeskommune. 

– Dette er sannsynligvis et av de mest utfordrende tunneloppdragene i Norge med tanke på brann og sikkerhet. Vi må ha en helhetlig tilnærming, se hele tunnel- og parkeringsanlegget under ett og vurdere hvilke tiltak som totalt sett vil gi tilstrekkelig sikkerhet for alle som ferdes der, sier Thomas Ekrem, avdelingsleder i AFRY. 

Strenge sikkerhetskrav
Bakgrunnen for rehabiliteringen er krav i tunnelsikkerhetsforskriften. Denne forskriften stiller strengere krav enn det som var gjeldende den gang tunnelene ble bygget for 20-35 år siden. I tillegg utgjør det komplekse systemet en stor utfordring, da regelverket er basert på tradisjonelle tunneler fra a til b, ikke nettverk med rundkjøringer og sammenkoblede løp, så her må det tenkes helhetlig. Et brann- og sikkerhetskonsept vil bidra til dette. 

– Det er oss bekjent ikke benyttet i tunnelsammenheng før, så dette er veldig spennende arbeid. Når vi nå skal i gang ønsker vi også å få til et moderne anlegg som ikke bare skal være trygt, men også oppleves trygt å ferdes i. På den måten vil vi også redusere risikoen for uønskede hendelser og øke sikkerheten til trafikantene, sier Strømseth.

Gjenskaper tunnelanlegget i en 3D-modell 
Det finnes per i dag få tegninger for hele anlegget, men det ble for et par år siden utført skanning av tunnelene som blir underlag for oppdraget. AFRY har benyttet data fra skanningen til å etablere 3D-modeller av anlegget som nå brukes i brannsimuleringer av utvalgte brannscenarioer, og senere til detaljprosjektering for de ulike fagene.  

– Det er f.eks. et komplisert røykspredningsbilde, spesielt hvis det skulle oppstå en større brann i nærheten av noen av rundkjøringene hvor flere av tunnelarmene møtes. Teknologien vi benytter i kombinasjon med vår fagkompetanse gjør det mulig å synliggjøre konsekvensene av ulike brannscenarioer og anbefale tiltak som gir tilfredsstillende sikkerhetsnivå i tunnelanlegget, forteller Ekrem. 

Som en del av oppdraget skal AFRY også detaljprosjektere de tiltakene som blir nødvendige for å heve sikkerheten og da vil den samme 3D-modellen benyttes i prosjekteringsarbeidet. 

Arbeid med sikkerhetskonseptet og tiltaksplaner for tunnelanlegget er nå i avslutningsfasen og arbeid med detaljprosjektering fortsetter utover i 2022. AFRY vil være med å følge opp prosjektet til alt er ferdig bygget.  I tillegg er AFRYs lysdesignavdeling Light Bureau engasjert for å utvikle et belysningskonsept for tunnelanlegget. Fylkeskommunen som vegeier og byggherre planlegger at utførende arbeider i tunnelanlegget startes medio 2023.