Sent 3. desember ble den siste støpen fullført, og brutårnene som ruver over innseilingen til Bergen har offisielt nådd sin fulle høyde på 145 meter. På nyåret blir det for første gang fysisk kontakt mellom tårnene, når arbeidet med hovedkablene starter.
– Støpingen av de to brotårnene har vært en av de mest krevende oppgavene i prosjektet. Vi har ingen kontroll over vær og vind, og dette har stilt store krav til planlegging og sikkerhet. Den nye Sotrabrua blir et landemerke, og det er imponerende å se de to tårnene stå ferdige, 145 meter over fjorden, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Lene Sælen Rivenes.

Brobyggere i verdensklasse
Bropilarene ble støpt i etapper på rundt 4,5 meter, og totalt ble det brukt over 7000 kubikkmeter betong. Byggeleder Manhyung Bae i Sotra Link Construction har solid erfaring fra store broprosjekter, blant annet var han involvert i byggingen av verdens lengste hengebro, Çanakkale-broen fra 1915 i Tyrkia, som ble ferdigstilt i 2022.
Den nye Sotrabrua vil ikke sette verdensrekord, men Bae kan skryte av en norsk rekord, siden den vil bli den første firefelts hengebroen i landet. Og ikke bare det, broen vil også bli Norges bredeste hengebro. Den vil være nesten 30 meter bred når den er ferdig.

– Rekorder er alltid hyggelige, men det er de unike utfordringene i hvert prosjekt som motiverer meg. Jeg er veldig fornøyd med innsatsen til teamet som har jobbet med broen. Nå starter vi forberedelsene til det kommende arbeidet med hovedkabelen, vår neste store utfordring, sier Bae.
Vanskelige værforhold
Arbeidet har blitt sterkt påvirket av værforholdene, og ved vind på over 15 meter per sekund har arbeiderne måttet evakueres fra moloene. Været er vanskelig å overvåke, forskjellen her er at det ikke bare er vinden, men også mye regn som påvirker arbeidet.
– Værmeldingene er noe av det jeg har fulgt mest med på de siste to årene, sier Bae med et smil.
På nyåret vil det for første gang være fysisk kontakt mellom de to brotårnene. Deretter starter arbeidet med å strekke mellomkabler og installere arbeidsplattformen – «catwalken» – over fjorden. Dette markerer starten på den spektakulære operasjonen med å få hovedkablene på plass.
Kabelarbeidet forventes å starte i slutten av januar. Arbeidet vil kreve hel eller delvis stenging av skipsleia til tider. Mer presis informasjon om tidspunktet for stengingen vil bli gitt nærmere starten. Denne arbeidsoperasjonen er også svært væravhengig.
Når hovedkablene er på plass, vil opphengsstenger bli montert, og brodekket – som består av 27 stålkasser – vil bli opphengt. Kassene er ferdig produsert i Kina og vil bli sendt med skip sommeren 2026. Transporten forventes å ta omtrent tre måneder.
Fakta om Nye Sotrabru
- Hovedspenn: 608 meter
- Total lengde: 901 meter
- Brutårn: 145 meter
- Bredde: 29,5 meter
- Fri innseilingshøyde: 50 x 300 meter
- Fire felt og egen sykkelvei med fortau
- Til sammenligning: dagens Sotrabru er 1 236 meter lang med hovedspenn på 468 meter og brutårn på 100 meter
Fakta om brutårnene
- Arbeidet med tårnene startet høsten 2023
- 7 188 kubikkmeter betong har gått med
- 2 052 tonn armeringsjern holder betongen sammen
- Om lag 55 arbeidere har daglig vært i arbeid med de to tårnene
- Betongarbeidet er utført av Tecozam