Når over hundre yrkesfagelever fra hele landet møtes til de nasjonale finalene i Skole-NM i april 2026, handler det om faglig stolthet, læring i praksis og mestring som varer lenge etter konkurransen er over. Det kommer tydelig frem i evalueringen av 2025-konkurransen.
– Det var veldig gøy, jeg koste meg og lærte mye. Kult å få møte andre fra forskjellige skoler som driver med det samme som meg, forteller en av deltakerne.
For mange blir Skole-NM en bekreftelse på at de mestrer eget fag, og en motivasjon til å fortsette å utvikle seg.
– Jeg ble ikke helt fornøyd med hvordan jeg gjorde det på NM, men jeg vet hva jeg kunne gjort bedre. Jeg lærte hvor viktig det er å holde roen og tenke klart når det blir stress, akkurat som i arbeidslivet, forteller en deltaker.
En arena for faglig utvikling
Hele 86 prosent av deltakerne opplevde at Skole-NM utfordret ferdighetene deres på en positiv måte, og 87 prosent mente konkurransen ga god trening til tverrfaglig eksamen. Elevene får praktisk erfaring, samarbeidstrening og verdifull innsikt i hva som kreves i arbeidslivet.
- 73 prosent av deltakerne sier de er mer stolte av faget sitt etter konkurransen.
- 76 prosent opplevde deltakelsen som motiverende
- 63 prosent forteller at de lærte noe nytt de kan bruke videre i utdanning eller yrke.
- 69 prosent sier Skole-NM har gjort dem mer motivert til å utvikle seg innen faget sitt
- 64 prosent forteller at deltakelsen ga økt selvtillit i eget fag
- 73 prosent vurderer totalopplevelsen til fire eller fem av fem stjerner.
Dette gjør Skole-NM til mer enn en konkurranse. Det er en treningsarena for yrkeslivet og en viktig plattform for synlighet og markedsføring av yrkesfagene.
Verdifull erfaring for arrangørskolene
Det store flertallet av deltakere roser arrangørskolene for god mottakelse, informasjon og gjennomføring. Flere trekker frem hvor inkluderende og profesjonelt opplegget var. Selv om enkelte peker på forbedringspunkter, viser helhetsbildet at Skole-NM gir skolene og lærerne en unik mulighet til å samarbeide, bygge fagmiljø og vise frem det beste ved yrkesfaglig opplæring.
Ser frem til Skole-NM 2026
Planleggingen av Skole-NM 2026 er godt i gang, og prosjektleder Anette Johansen gleder seg til å videreføre erfaringene fra tidligere år.
— Evalueringen fra 2025 viser tydelig at Skole-NM er et viktig verktøy for elever, lærere, skoler og fylker. Arrangementet skaper stolthet, engasjement og læring på tvers av fag og regioner. Det bygger vi videre på i planleggingen og gjennomføringen av neste års Skole-NM.