Siden januar har en helt ny elektrisk kjemikalieutlegger blitt testet ut på Gardemoen. Dette er den første kjemikalieutleggeren som driftes av en helelektrisk lastebil.
– Når det er underkjølt regn og glatte forhold brukes kjemikaliebilen til å spre flytende kjemikalier på rulle- og taksebaner. Dette er for å sikre tilstrekkelig friksjon for flyene, forteller Harald Huser, fagansvarlig for rullende materiell hos Avinor.
Det er selskapet Aebi Schmidt som står bak produksjonen og teknologien av den nye kjemikaliesprederen. Selskapet har bygget om en helelektrisk lastebil slik at den fungerer til bruken på en flyplass.
– Samarbeidet med Avinor gjør det mulig at vi kan utvikle nye produkter og gode tilbakemeldinger sikrer at kjemikaliespreder blir testet ordentlig, under reelle forhold, sier Ulrich Maurer, daglig leder i Aebi Schmidt Norge.
– Kjemikaliesprederen har et helt nytt styresystem for å administrere utlegg av væsken mer nøyaktig og forårsake mindre søl av væske, sier Huser.
Avinor skal fram mot 2030 redusere utslippene fra egen drift kraftig. Derfor er en helelektrisk kjemikalieutlegger en viktig brikke for arbeidet mot en fossilfri lufthavndrift.
Trenger lang rekkevidde
I lufthavndriften er Avinor helt avhengige av kjøretøy med lang rekkevidde, spesielt i perioder med krevende værforhold. I dag legges kjemikalieutlegg av dieseldrevne lastebiler, dette fordi lufthavnen er helt avhengig av kjøretøy som kan driftes kontinuerlig og kjøres døgnet rundt.
– Vi er fortsatt i en fase hvor vi tester kjøretøyet i operativ drift og vi ser frem til å høste viktige erfaringer før vinteren er over, sier Huser.
– Vi håper at ved å teste ut en helelektrisk kjemikalieutlegger, vil vi vise at det kan være mulig å bruke helelektriske kjøretøy på flyside, fortsetter Huser.
Storfint besøk
Det er ikke kun i Norge denne typen helelektrisk lastebil har blitt interessant. En delegasjon fra Gatwick Airport i London besøkte Oslo lufthavn for å se på demonstrasjonen av den helelektriske kjemikalieutleggeren.