Bransjekommentar

– Vi må ikke la oss miste i hastverk etter mer effektivitet

Bildet: - Kremmerånden er noe vi bør være stolte av. Vi må ta vare på fagkompetansen, samholdet og kvaliteten som har gjort oss sterke, sier Knut Ole Dahl, markedssjef for Simpson Strong-Tie Norge.

Med snart over 50 år i bransjen har Knut Ole Dahl, markedssjef for Simpson Strong-Tie Norge, et helt unikt innblikk i byggebransjens utvikling og historie. Både moderne teknologi, utvikling av verktøy og endring i bransjen – på godt og vondt. Dahl har en klar oppfordring til de som skal ta over; vi skal huske kremmerånden og å ta oss tid.

Det hele startet i 1975 hvor Dahl fikk jobb på Christiania Spigerverk i Nydalen, Oslo.

– Å få jobb på Christiania Spigerverk var stort. Alle kjente noen som jobbet der, og foreldrene mine gråt av glede da jeg fikk jobben – det betydde virkelig mye. Spigerverket var mer enn bare en arbeidsplass, det var en stor og anerkjent bedrift, en institusjon i samfunnet, forteller Dahl.

Jeg er som laksen – tilbake til der jeg startet

Dahl har vært hos flere store bedrifter i sin karriere, og de har alle gitt viktig innsikt i bransjens utvikling. Han hadde aldri trodd at han skulle starte og stoppe på samme sted.

– Jeg startet på Christiania Spigerverk i 1975, fersk innen salg, og reiste mye. I 1980 begynte jeg hos Markt & Co AS (nå Hikoki), og i 1988 ble jeg ansatt hos PN Beslag for å bygge opp detaljsiden i Norge. Der fikk jeg min første mobiltelefon, som kostet 22.000 kroner – en sjeldenhet på den tiden. Etter 22 år i PN Beslag, begynte jeg som markedssjef i Simpson Strong-Tie i 2010. Da Simpson Strong-Tie kjøpte Gunnebo Fastening i 2017, ble jeg overført tilbake til Spigerverket som markedssjef. Som laksen har jeg vendt tilbake til fødestedet – det hadde jeg aldri trodd!

Å representere kvalitet og gode arbeidsforhold har vært kjerneverdier for Dahl.

– Jeg har alltid blitt tatt imot med åpne armer når jeg har besøkt kunder, fordi jeg har representert seriøse bedrifter med stor pondus i markedet. Jeg har jobbet med merker som står for kvalitet og ordentlige forhold. Jeg trives svært godt i Simpson Strong-Tie, og står 100 % bak deres prinsipper, spesielt at man skal få være seg selv, kvalitet, innovasjon og personlig initiativ. Disse verdiene har jeg kjempet for gjennom hele karrieren, og de er avgjørende for bransjen, sier Dahl.

Fra en arbeidsdag uten moderne teknologi til enorm produktutvikling

Det er ikke kun i verktøyene det har vært utvikling, men også i kommunikasjonsteknologi, noe man merker når man skal reise landet rundt.

– Det var en helt annen verden! Det fantes jo ikke mobiltelefoner, så da vi skulle reise, måtte vi ha nok 50-øringer til telefonkioskene for å kontakte kontoret. Veiene var dårligere, og vi måtte ofte stoppe før og etter en fjellovergang for å fortelle at alt gikk bra. Alt arbeid ble gjort manuelt, hver kveld satt vi og skrev ordrene og sendte de som brev fra hotellet. I bransjen hadde vi egne hotellkoder når vi ville møtes, vi slo i radiatorrøret – to slag var møte på TV-rommet, tre slag betydde resepsjonen, forteller Dahl og fortsetter:

– Det er klart at etter internett kom, så har mye endret seg – på godt og vondt. Men det har også vært en enorm produktutvikling, og den er uten tvil til det bedre. Produktene er mer spesialiserte, og kravene til sikkerhet, dokumentasjon og effektivitet er mye høyere enn før!

Ikke glem kremmeren og tiden

Med snart over 50 år i bransjen er det tydelig for Dahl hva som er viktig for bransjen videreutvikling.

– Jeg er ikke imot effektivitet, men vi må ikke glemme kunnskapen fra dem som har gått før oss. Denne bransjen er som en familie – vi tar vare på hverandre og bygger videre på erfaringen vår. Det vil jeg savne! Folk blir i bransjen, selv om de bytter jobb, og det sier mye om miljøet her. Vi må huske å ta oss tid til å snakke sammen og hjelpe hverandre, også på tvers av selskaper – det styrker bransjen. Vi må ikke la oss miste i hastverk etter mer effektivitet, men også ta vare på de gode relasjonene, forteller Dahl og fortsetter:

– Kvalitet har alltid vært viktig for meg, men i det siste ser jeg at pris får stadig mer fokus. Dette kan gå utover kvaliteten, noe som er uheldig i en bransje hvor produktene våre binder ting sammen. Å velge kvalitet fra starten sparer penger på lang sikt!

– En spennende reise

Som en fagbransje i stadig utvikling og effektivisering, er kvalitet én ting Dahl mener bransjen aldri må glemme – men heller være stolt av.

– Jeg er glad jeg kom tidlig inn i bransjen. Det har vært en spennende reise, med stor utvikling og mange flotte mennesker. Jeg har trivdes godt og ser frem til å jobbe ut 2025 – da har jeg vært over 50 år i bransjen! Det sier mye om hvor givende arbeidet har vært. Å reise rundt i Norge, møte folk og oppleve landet i all slags vær har vært et privilegium. Å være ute blant folk, drive handel og være kreativ – det er virkelig meg, og dette hadde ikke gått uten en tålmodig hjemmeværende kone, som har tatt seg av barn og hjem og lagt til rette for at jeg kunne reise, sier Dahl.

Han avslutter med et viktig budskap:

– Kremmerånden er noe vi bør være stolte av. For å sikre bransjens fremtid som fagbransje, må vi bevare den ånden. Vi må ta vare på fagkompetansen, samholdet og kvaliteten som har gjort oss sterke!

logo
Bjørn Laberg