– Regjeringens nye politikk fikser ikke realfagskrisen, sier Sofie Strøm Olsen som leder 15.000 ingeniør- og teknologistudenter.
– PISA-undersøkelsen viser en dramatisk nedgang i norske elevers ferdigheter i matematikk og naturfag. Den nye politikken for å gjøre skolen mer praktisk svarer godt nok på dette, sier leder av NITO Studentene Sofie Strøm Olsen.
– Det er fine virkemidler fra regjeringen for å støtte talentsentre, nasjonale sentre for matematikk og naturfag og lignende, men det store løftet i skolen mangler, sier Olsen.
– Vi må øke antallet timer i naturfag i ungdomsskolen med omtrent 50 % for å havne på gjennomsnittet i Norden. Her er Norge blant de verste i hele Europa, og regjeringen gjør ingenting med det, påpeker Olsen.
I Norge har elevene 88 timer årlig i naturfag på ungdomsskolen. Til sammenligning har elever i Finland 142 timer og i Sverige 131 timer. Hun mener også naturfag bør deles i i biologi, kjemi og fysikk for å gi en bedre innføring i fagets grunnleggende deler enn i dag.
Det er stor mangel på realfagslærere i Norge, og færre og færre søker seg til disse utdanningene. Samtidig mangler mange av de som underviser i realfag fordypning innenfor dette.
– Vi heier på mer etterutdanning til realfagslærere! Dette er essensielt for å tilby norske elever et bedre tilbud innen matematikk og naturfag enn det som finnes i dag. Samfunnet trenger oppdatert og nyttig kunnskap, og en større dybde i realfag kan bidra til en bedre forståelse av verden nå som kunstig intelligens blir en stadig større del av hverdagen, sier Olsen.