Nyttekjøretøy

Moelven erstatter diesel med el og biogass

F.v. Leif Glorud, Elling Sveen og Vegard Lundsrud

To nye lastebiler ruller nå på vegen for Moelven. En går på strøm – den andre på biogass. Skepsisen snudde for sjåfør Leif.

Lasta med listverk lister den stillegående el-lastebilen seg langs vegen mellom listverksfabrikken til Moelven på Eidsvoll og kundene. Den eies av Eidsvoll-selskapet Star Transport, og er den første av sitt slag i Moelven. I tillegg har Woodtrans på Hamar tatt i bruk en flunkende ny biogasslastebil som frakter flis og trelast for Moelven. Dette er den første av sitt slag i Moelven på norsk side av grensen.

– Star Transport er en av de minste transportørene til Moelven, mens Woodtrans er blant de største. Det er gledelig at vi har transportører i begge ender av skalaen som ønsker å satse på ny teknologi, sier logistikkdirektør Lasse Skinstad i Moelven.

– Dette er en milepæl i Moelven sitt bærekraftarbeid og er i tråd med vårt mål om å tilby våre kunder de mest bærekraftige løsningene, legger han til.

Varetransport er den største enkeltårsaken til klimautslipp fra Moelven, og derfor et viktig satsingsområde.

– Moelven samarbeider tett med transportørene for videre innfasing av nullutslippskjøretøy, og det er viktig for alle parter at dette skjer på en økonomisk bærekraftig måte. Ingen kan løse det grønne skiftet alene, sier Skinstad.

Skepsisen snudde

Da Moelven utfordra transportørene sine til å investere i nullutslippsteknologi, var både Star Transport og Woodtrans raske på ballen.

– Innfasing av nullutslippskjøretøy er et viktig steg i bærekraftssatsningen, sier Elling Sveen, daglig leder i Woodtrans.

Da Sveen fikk en forespørsel fra Moelven om å kjøpe en lastebil som går på biogass, var han aldri i tvil. Det var derimot sjåfør Leif Glorud.

– Dette hadde jeg ikke trua på i det hele tatt, sier 68-åringen fra Nes som har kjørt tungtransport i 40 år.  

– Men så fikk jeg prøvekjøre den, og all tvil ble feid til side. Jeg hadde aldri trodd at den skulle være så god å kjøre, sier han.

Biogassteknologien gjør det mulig å kjøre med en totalvekt på 60 tonn over lange distanser, akkurat som en lastebil som går på diesel. 

– Det er artig med ny teknologi som er bra for miljøet, og som ikke går på bekostning av kapasiteten, smiler Glorud.

Stas å være først 

Moelven eier ingen biler selv, og er avhengige av samarbeid med transportørene. For at transportørene skal kunne investere i teknologi som reduserer klimautslippene, trenger de gode rammevilkår og forutsigbarhet.

– For å nå målene er vi avhengige av en bærekraftig økonomi, og det legger Moelven til rette for. Vi er glade for å ha en oppdragsgiver som tenker fremover, og tør å gjøre en forskjell, sier Elling Sveen i Woodtrans.

Vegard Lundsrud er daglig leder og sjåfør i Star Transport. Han synes det er stas å være først ut i Moelven med tungtransport på el.

– Jeg er glad for at vi har en oppdragsgiver som legger til rette for at vi kan ta i bruk ny teknologi – spesielt når teknologien funker så bra. Lastebilen gir null utslipp uten at det går på bekostning av kapasiteten, sier han.

– Også er den stillegående, og utrolig behagelig å kjøre, legger han til.

logo
Bjørn Laberg