Aktuelt

Strømsbrua blir god som ny

Bildet: Fylkesvei 247 og Strømsbrua har vært en viktig brikke i trafikkavviklingen mellom øst og vest i Stavanger siden 1960.

Strømsbrua i Stavanger skal igjen bli god som ny. Stålet gis katodisk beskyttelse med Zinga.

Kong Olav åpnet den 289 meter lange brua som ligger i Paradis, sør for sentrum i Stavanger, i 1960. Sist gang den fikk omfattende vedlikehold var tidlig på 1990-tallet. Nå snakker vi på nytt om totalrenovering. Rogaland fylkeskommune har beregnet arbeidene til tett opp under 25 millioner kroner. Oddgeir Auglend i Novaform er innleid byggeleder for Rogaland fylkeskommune på Strømsbrua.

Bildet: Prosjektansvarlig Andrius Cecenikovas i Consolvo AS og Thor Smette i ZINGA AS følger tett opp totalrenoveringen av Strømsbrua i Stavanger.

4500 kvm med stål

– Hele konstruksjonen sandblåses, slipes ned og får to lag med Zinga. De delene av stålkonstruksjonen som har for dårlig kvalitet, skifter vi ut. Det samme gjør vi med dårlig betong, sier Auglend.
Brua har stålunderbygging. 4500 kvadratmeter stål sandblåses hovedsakelig i år og påføres to lag med Zinga. Det gir katodisk beskyttelse med egenskaper som tilsvarer galvanisering. Det gir en god og robust beskyttelse mot nye rustangrep.
– Totalrenoveringen skal gi brua minst 40 nye år. Det er målet med arbeidene vi utfører, sier Auglend.
Fordelen med Zinga er flere. Systemet påføres raskt og effektivt. Det kutter ned tiden med stengte kjørefelt og andre ulemper uten at det går ut over holdbarheten og fremtidig vedlikehold. – Det er en unik kombinasjon, sier Thor Smette i ZINGA Scandinavia AS.

Viktig trafikkåre

Fylkesvei 247 og Strømsbrua har vært en viktig brikke i trafikkavviklingen mellom øst og vest i Stavanger siden 1960. Arbeidet på brua gjennomføres i mange ulike etapper. Kompleksiteten er stor. Den krysser jernbane og Hillevågstrømmen. 
– Det er mye som skal koordineres med bane og båttrafikk. I tillegg skal vi ha så normal trafikkavvikling som mulig. Vi jobber derfor i avgrensede etapper. Alt arbeidet skal være avsluttet i oktober neste år, sier Auglend.
Da er brua fornyet. Stålet er gitt rustbeskyttelse, brua er hevet, bæring er sikret, ny asfalt er lagt, og fortauet er fornyet over hele brua.

Fakta om rehabiliteringen

• Fjerne gammel maling
• Påføre to lag Zinga på stålkonstruksjonen
• Skifte ut deler av stålprofilene
• Rive gammelt slitelag
• Ny fuktisolering og nytt slitelag
• Rør og avløp skiftes

Bildene: Arbeidet på brua gjennomføres i mange ulike etapper. 4500 kvadratmeter stål sandblåses hovedsakelig i år og påføres to lag med Zinga.