ARCHITECT@WORK 2021: Under temaet avfall og arkitektur presenteres 200 nye produkter, som alle er godkjent av en norsk arkitektjury. I dag samles et hundretalls innovatører og utstillere fra en rekke land, og selvfølgelig noen tusen besøkende som er opptatt av smarte måter å bygge på, med fokus på gjenbruk.
Av Odd Borgestrand
Dette er andre gang messen arrangeres i Norge, og denne gangen ligger fokuset på håndtering og gjenbruk av avfall i arkitekturen. Det spesielle med denne messa er at alle utstillerne får samme antall kvadratmeter til disposisjon. Her er det ingen forskjell mellom liten og stor.
Spesialdesignet
For å sikre best mulig kontakt mellom utstillere og besøkende blir de besøkende automatisk geleidet langs en rute som snor seg mellom små, likt utformede stander. Den første kontakten oppstår ved standen. Innovasjonene vises fram i hjørneenhetene og på egne modulvegger. De tradisjonelle midtgangene gjort om til lounge-områder, der det er servering og stedet for å samtale om innovative produkter, applikasjoner eller tjenester. Arrangementet er spesialdesignet for produsenter, importører og nasjonale distributører av råbygg og rammekonstruksjoner, byggesystemer, innvendig puss, tjenester, IT og media i tillegg til organisasjoner og bransjeforeninger. Hovedsponsor i år er Laufen, mens Byggfakta og Fremtidens Byggenæring er media-partnere.
Byggfakta viser seg fram
Byggfakta presenterer et bredt spekter av sine tjenester og produkter under de to messedagene på Lillestrøm, forteller markedssjef i Byggfakta, Anita Sohlmann Lund.
– Vi har opplevd en flott vekst de siste årene, og mener vi virkelig har noe å tilby bygg- og eiendomsmarkedet enten det er innenfor prosjekt, produktfakta eller media, sier hun.
Teamleder i Produktfakta Eva Midtmoen, mener ARCHITECT@WORK 2021 framstår som en intim og annerledes messe.
– Her hersker det en ro og en stemning som er annerledes enn på de andre større bransjetreffene. Her kan vi snakke med eksisterende og potensielle kunder i en svært hyggelig atmosfære. Derfor vil jeg gjerne berømme arrangørene. Her er det rett og slett flott å være sier hun. Målet er selvsagt å knytte nye kontakter innenfor de ulike segmentene Byggfakta er engasjert i, sier Midtmoen.
Bildet: Byggfakta viser seg fram under ARCHITECT@WORK 2021. Fra venstre markedssjef Anita Sohlman Lund, sales manager prosjekt, Daniel Stene og teamleder Produktfakta, Eva Midtmoen. Foto: Odd Borgestrand
Finsk designsluk i tre
Finske Vieser, som har spesialisert seg på produksjon av designgulvsluk, og er en av de utenlandske aktørene som deltar på Lillestrøm. På Viesers standplass presenteres det design-gulvsluk med høykvalitets formgiving. Vieser er den første av aktørene i Norden som har gjort det mulig å bruke trevirke som materiale for gulvsluk, som også tilfredsstiller de norske kravene.
– Våre produkter av ekte tre er bærekraftig produserte og behandlet på naturlige måter. Denne behandlingen gir dem egenskaper som tåler å anvendes i et teknisk krevende rom. Design-produktet er sterkt rettet mot brukeropplevelsen: treoverflaten kjennes myk og varm under foten, og vannet som dropper mykt på treoverflaten skaper et rolig lydmiljø.
Ambisiøse og innovative
Dermed kan den daglige dusjrutinen bli til et eget «me-moment» som gir et snev av luksus i hverdagen, sier Viesers markedssjef Anna Elo
– Vi vet at det i Norge fins det en god del ambisiøse og innovative baderomsdesignere samt årvåkne kunder som ønsker at baderommet har både vakkert design og lang levetid, samt produkter som er laget på vilkår av bærekraftig utvikling. Vieser leverer på nettopp disse ønskene og kommer med et interessant og samtidig funksjonssikkert og lettmontert alternativ i norske baderomsinnredninger», konstaterer Anna Elo.
Vieser holder til i Österbotten i Finland. Det er blitt montert cirka seks millioner Vieser-gulvsluk, og Vieser har virksomhet i Finland, Sverige, Norge og Estland.