PROFILEN: I løpet høsten 2021 åpner ASKO sitt nye regionlager i Sande. Planene er å kjøre en autonom drone/ferge mellom Moss og Holmestrand spesialtilpasset for el-lastebiler til regionlageret.
Av Trond Schieldrop
Styreleder og deleier Torbjørn Johannson (72) og hans medarbeidere i ASKO er opptatt å etterleve sine ambisiøse miljømål. Innen 2026 skal ASKO bli et nullutslippsselskap med fornybare energiløsninger som standard.
– Vi kan ikke hvile på laurbærene, men stå miljøløpet fullt ut, påpeker han.
Fra tidlig morgen til sen ettermiddag arbeider han med veivalg, mål og prioriteringer. Arbeidstempoet krever at han er i fysisk og psykisk god form. Nok søvn, riktig kosthold, fysisk fostring og naturopplevelser, er viktige elementer for å holde koken til en til en godt voksen mann.
Evighetsperspektiv
– Rent billedlig har ASKO 160 års bedriftshistorie bak seg og et evighetsperspektiv foran seg. Skal vi oppnå evighetsperspektivet, må vi gjøre noe med alle våre miljø- og klimautfordringer. Vi skal produsere like mye ren energi som vi forbruker og unngå klimautslipp i egen verdikjede. Det omfatter nullutslipp på våre laste- og distribusjonsbiler, kontroll på plast- og matavfallet samt ivareta integrering og mangfold. ASKO er også i førersetet med bruk av biodrivstoff, vindkraft, el-lastebiler og el-ferger, sier Johannson til Byggfakta,
Nullutslipp med hydrogen- og batterikapasitet
– For 10-15 år siden begynte vi arbeidet med å kartlegge våre utslipp. Målet var å stoppe forurensningen med rent drivstoff og energi. I 2009 fikk vi verdens første bioetanolbil, og i dag har vi 100 000 kvm med solceller på tak, syv vindmøller og ytterligere tre under bygging. I 2021 regner vi med å ha 50 elektriske- og hydrogen lastebiler og i 2022 forhåpentligvis 75 elektriske lastebiler, sier Johannson, som regner med at ASKO innen 2026 skal ha nullutslipp på sine lastebiler.
– Utfordringen er at el-lastebilene ikke er satt i serieproduksjon. Selv om vi internasjonalt er en liten dagligvarebedrift, er vi kommet lengst i innføring av miljøteknologi. Vi samarbeider med bilprodusenten Scania, men er også i dialog med Volvo, MAN, Mercedes, Hyundai og Tesla for å sikre oss tilgang på den beste batteriteknologien og hydrogenelektrisiteten.
Ingen serieproduksjon av el-lastebiler
– Produksjonen av el-lastebiler går for sakte og fortsatt er de fleste produsenter på pilotstadiet. Resultatet er at vi beveger oss i sakte fart bort fra fossiltidsalderen. Kodak er et skrekkeksempel på hva som skjer hvis man ikke henger med i tiden. Selskapet trodde de kunne overleve med sin analoge billedteknologi og droppet å satse digitalt. Som kjent ble det selskapets undergang.
– Hvis det kun er ASKO og noen få andre selskaper som etterspør ny og miljøvennlig teknologi på verdensbasis, er det forståelig at bilprodusentene vegrer seg med å sette elbilene i serieproduksjon. Dagligvarebransjen, som er storbrukere av lastebiler, må gå i seg selv. Så lenge etterspørselen etter ellastebiler er lav, er grunnlaget for å produsere dem begrenset.
Oppvekst
Torbjørn er født og oppvokst i Oslo. Han tok siviløkonomutdannelse på Norges Handelshøgskole i Bergen og har hatt sommerjobber på ASKOs lager i Oslo før han begynte å stige i gradene. I flere år jobbet han med engros- og detaljhandel i USA og med foredling og markedsføring av kaffe i Tyskland. Han har også drevet med råkaffe i Kenya og Brasil.
– Fagutdanningen min var innen kaffe fordi ASKO er storprodusent av kaffe med merkene Evergood og Ali. I dag har andre dyktige medarbeidere hos oss ansvaret for vår kaffevirksomhet.
Hele dette profilintervjuet kan du lese i NYE Byggfakta nr. 2, som snart er ute hos abonnentene.
Ikke abonnent på Nye Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her