Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy presenterer nye flåtesystemer

Bildet: Volkswagens nye flåtesystemer kommer til Norge i 2026. Foto: Volkswagen

Volkswagen Nyttekjøretøy lanserer snart Connect Pro, en fullintegrert løsning for tilkoblede varebiler, spesialutviklet for små og mellomstore bilflåter. Samtidig åpner de for integrasjon med store flåtekunders egne systemer via Fleet Interface.

Denne uken møtes forhandlerapparatet i Volkswagen Nyttekjøretøy på Gardermoen for sin årlige fagsamling. Her vil gjennomgangen av utrullingen av Volkswagens nye flåteløsninger bli vektlagt, som ifølge merkesjef Eirik Irgens Kristoffersen gir dem et stort løft inn i 2026.  

– For storkunder er bilparken mye mer enn bare biler. God planlegging av kjøring, lading, service, hjulskift og alt annet som hører med kan skape en stor merverdi for selskapet. Connect Pro blir en game changer. For våre største kunder vil vi sammen med fabrikken kunne tilby en egen løsning for å dele data. Dette gjennom Volkswagen sin løsning Fleet Interface, sier Kristoffersen.  

Mindre nedetid, bedre service 

Volkswagen Nyttekjøretøy annonserte i oktober et samarbeid med danske Connected Cars om utvikling av Connect Pro. Det danske selskapet har over 300.000 tilkoblede kjøretøy globalt, og har spesialisert seg på løsninger som skal forhindre nedetid, og sørge for sømløs, løpende oppdatering om biltilstand og servicebehov.  

– Dette partnerskapet med Volkswagen Nyttekjøretøy markerer et stort fremskritt innen tjenester for tilkoblede kjøretøy. Ved å integrere vår maskinvare og plattform med Volkswagens Connect Pro, muliggjør vi virkelig prediktivt og proaktivt vedlikehold i global skala. De virkelige vinnerne er kundene. De vil oppleve mindre nedetid og mer personlig service enn noensinne, sa Jesper Hill-Kjærsgaard da samarbeidet ble annonsert.  

Større flåter krever mer avanserte løsninger 

Mens Connect Pro er skreddersydd for bilparker opp til 30 biler per enhet i selskap, vil større flåtevirksomheter ofte ha behov for mer spesialtilpassede løsninger – og de har ofte egne systemer. Der kommer integrering gjennom Fleet Interface inn.  

– Vi samarbeider med selskaper med flere hundre biler, og egenutviklede avanserte logistikksystemer. Med Fleet Interface kan kjøretøydata kobles direkte inn i kundens eksisterende flåtestyring, ERP-løsninger eller andre interne systemer. Det gir større fleksibilitet, mer kontroll og mulighet til å bygge egne digitale prosesser på toppen av Volkswagen-data, sier Kristoffersen.  

Norge og andre utvalgte markeder skal etter planen rulle ut Connect Pro trinnvis gjennom 2026. Fleet Interface vil også tilgjengeliggjøres for norske kunder i løpet av neste år.  

logo
Bjørn Laberg