Aktuelt

– Vi må produsere så optimalt og effektivt vi kan

Bildet: Morten Kristiansen, konsernsjef Moelven Industrier ASA

Moelven opplevde et krevende fjorår, med et negativt driftsresultat. – Vi ser framover og har blikket rettet mot det vi selv kan påvirke, sier konsernsjef Morten Kristiansen.

Moelven omsatte for 12,9 milliarder kroner i 2024 og endte med et negativt driftsresultat på 199 millioner kroner. Tilsvarende tall for 2023 var 12,9 milliarder kroner i omsetning, mens driftsresultatet landet på 381 millioner kroner.

– Den økonomiske utviklingen tegner et tydelig bilde av den konjunkturnedgangen vi er inne i, og som har vart en stund. Vi opererer i en syklisk bransje, og 2024-tallene viser at vi er i den nedre delen av konjunkturen, det er det ingen tvil om, sier Kristiansen.

Foto: Moelven

Det siste året har marginene vært under stort press, med økte råvare- og produksjonskostnader. Samtidig er byggebransjen inne i en historisk svak periode, med lav etterspørsel.

Forbedringsfokus

– Det er utfordrende å opprettholde lønnsomheten i en slik situasjon. Flere av faktorene som preger oss er resultat av geopolitiske årsaker og andre forhold som vi i liten grad kan påvirke. Det gjør at vi legger all vår vekt på det vi faktisk selv kan påvirke og gjøre noe med, sier Kristiansen.

Konsernsjefen legger ikke skjul på at 2025 blir et år preget av usikkerhet.

– Vi må selvsagt jobbe med kostnadene våre, slik alle andre må om dagen. I tillegg må vi produsere så optimalt og effektivt vi kan, samtidig som vi utnytter mulighetene som finnes i markedet – for de finnes.

Ferdigstiller store satsninger 

Moelven har stor tro på at konjunkturene vil snu, men når dette vil skje er vanskelig å si noe om. I 2024 markerte selskapet at det er 125 år, og konsernet har rigget seg for en framtid med vekst.

2024 ble preget av igangkjøringen av Moelvens største investeringsprogram i selskapets historie. Dette innebærer blant annet omfattende utviklingsprosjekter i økt kapasitet for sagbrukene Moelven Edanesågen og Moelven Valåsen, bygging og igangsettelse av en ny pelletsfabrikk og en stor oppgradering av forretningssystemet på tvers av konsernet.

– Disse investeringene har vært krevende, men vil bidra til økt konkurransekraft de neste tiårene. Dette gjør at konsernet er godt skodd når markedet igjen snur. Verden vil fortsatt trenge våre produkter og løsninger, avslutter Kristiansen.

logo
Bjørn Laberg