Logistikk

– Vi må levere på sporbarhet

Bildet: - Vi jobber kontinuerlig med å forbedre og effektivisere våre logistikkprosesser i Norge og Sverige, sier logistikkleder i Frode Ødegård Mestergruppen.

– Vi må levere på sporbarhet, planlegge leveranser i detalj og være i stand til å tilby klimadata i fakturaer vi leverer, sier logistikkleder Frode Ødegård i Mestergruppen.

Mestergruppen jobber kontinuerlig med å forbedre og effektivisere konsernets logistikkprosesser i Norge og Sverige.

– Vi må følge med på hva som kommer fra EU og levere på kundekrav. Det er ikke helt klart hva som kommer, men vi ser allerede nå at vi må øke sporbarheten. Sammen med våre kunder må vi planlegge leveransene i detalj og rapportere på fotavtrykk. Det å levere materialer til avtalt sted og tid er ikke nok, vi må i tillegg dokumentere reiserute, utslippsklasse på kjøretøy og kjøreavstand. Det handler om å synliggjøre gevinsten av å samkjøre flere ordrer til mange kunder på samme bil. Et nytt transportadministrativt (TA)-system fra Locus vil gjøre oss i stand til å dokumentere disse prosessene enklere, påpeker Ødegård.

Ledende byggevarekjede

Mestergruppen er et av Skandinavias største konsern innen byggevarehandel, overflatebehandling, VVS, huskjededrift for boligentreprenører og eiendomsutvikling. Mestergruppen eier byggevarekonseptene Byggtorget, Byggeriet, XL-BYGG og Bolist med til sammen ca. 500 utsalgsteder i Norge og Sverige. Mestergruppen har Ferd AS som sin største eier, men også medlemmer av de ulike kjedene utgjør en betydelig del av konsernets aksjonærer. Omsetningen til Mestergruppen var på ca. 17.7 milliarder kroner i 2023.

Vil utfordre vår forretningsmodell

– Satser vi kun på salg av fjøl vil vår forretningsmodell bli utfordret. Vi opplever at våre kunder planlegger logistikken og fremdriften på byggeplassene mer rasjonelt. Det å levere riktige varer til rett sted og tid er ikke nok, vi må imøtekomme krav til kunder som planlegger sine vareleveranser. Vi ser nå kunder som benytter lean metodikker som f.eks. Taktplanlegging. Taktplanlegging er en konstruksjonsmetodikk som fokuserer på å lage prosjektsoner, tildele tidsbaserte oppgaver for å sikre en jevn og kontinuerlig arbeidsflyt, sier Ødegård.

Fra trelageret

– Alt seksjoneres ned på hvert enkelt fagområde med klare fremdriftskrav. Det vil stille andre krav til oss. Da er det ikke «full load» leveranser til byggeplass, men sporbarhet og riktig mengde til rett tid. Da må vi ha standardiserte rutiner og verktøy for å dokumentere våre logistikkprosesser når vi skal levere byggevarer. Det kan jo nevnes at en Takt-plandeler byggeplassen inn i soner der arbeidet ofte avsluttes i en varemottakssone. Byggeplassene blir stadig trangere som igjen stiller helt andre krav til leveransen i form av størrelse på kolli og vekt, fortsetter han.

Logistikkpartner

Mestergruppen har i lang tid sett at de nye EU-kravene ville påvirke virksomheten.

– Salg av hus, hytter og byggevarer er viktig, men leveranser har også blitt et svært viktig satsningsområde for oss. Mestergruppen har et mål om å forandre byggevarebransjen. Det forplikter og setter krav til datafangsten, understreker han.

Parallelt løp mot byggeplasser

– Som logistikkpartner må vi involvere oss i verdikjeden både horisontalt og vertikalt. Vi må være til stede på prosjektet, ikke bare være en vareleverandør. Vi må involvere oss sterkere i byggeprosessen, og kan ikke lengre vente på at bestillingene tikker inn av seg selv. Vi må vite hvordan dynamikken og logistikkprosessene er på en byggeplass. Da kan vi klare å oppfylle kravene til just-in-time leveranser.

Byggeplasser kan ha logistikkutfordringer

– Å kjøre fullastede biler gir ofte lavere pris, men samtidig fører det ofte til logistikkutfordringer på byggeplass og økt svinn knyttet til skader i flytting og lagring. Det er mer hensiktsmessig å levere mindre kolli på bilene flere ganger om dagen for å oppnå god fremdrift og unngå skader knyttet til varer som står i veien på byggeplass, sier Ødegård.

Tilbyr kundefordel

– Vi ser også at når vi har hyppige leveranser og optimaliserer fyllingsgraden ved å samle mange kundeordre på samme rute/bi, tilbyr vi en fordel til det kundesegmentet som ikke er så gode til å planlegge leveransene sine. Da kan de få et lavere klimaavtrykk på sin leveranse fordi vi utnytter ledig kapasitet på bilen og plasseringen av våre varehus på en gunstig måte som fordeler miljøbelastningen. Kravene til bilbruk og ruteplanlegging vil bli høyere prioritert i markedet som nå etablerer seg. Å kjøre elektriske biler for å oppnå null utslipp, er ikke tilstrekkelig. Fyllingsgraden må være riktig for å oppnå størst effekt. Her gjør våre kjøreplanleggere en viktig jobb med å planlegge transportene riktig, sier Ødegård.

Godt sporingssystem

– Hvilket logistikksystem bruker dere i dag og hva skal dere gjøre for å bli mer offensive på vareleveringer, kundekommunikasjon, leveransekontroll og miljøregnskap?

– I februar innledet vi samarbeid med Locus på transportplanlegging og sporing av vareforsendelser med Log:Nett. Vi var ute etter et sporingssystem som ville optimalisere og effektivisere transportene til byggeplasser, sier Ødegård.

Han legger til at det er ikke enkelt å snekre sammen et transportadministrativt system tilpasset Mestergruppens behov.

– Hos oss passer ikke alltid kubikk og vekt sammen. Det er for eksempel ikke gunstig å laste vinduer sammen med armeringsnett. Vi må forstå varesammensetningen, fylle bilene riktig og tilpasse systemet etter vår spesielle byggevaredrift. Her er Locus med Log:Nett med på å tilpasse vår produktmiks til kundenes behov.

Rask implementering

– Det er nå satt opp 37 sjåførterminaler i Mestergruppen Byggevare. Det er 11 aktive avdelinger og 11 som er i en oppstartfase. Implementeringstakten har vært god, nettopp fordi det passer godt inn i vår måte å drive varehus og regionale distribusjon senter på, sier Ødegård.

Bildet: Kjøreleder Knut Tretnes, har full kontroll på alle kjøreoppdrag

Vi må bruke felles verktøy

Ødegård mener byggevarebransjen står overfor vesentlige standardiseringsutfordringer.

– Vi må snakke samme språk og samhandle mellom systemene. EU beskriver et felles datamiljø, også beskrevet i ISO19650 som CDE. Vi kan ikke lengre bruke Outlook, Excel-optimalisering eller TA-systemer og punche data mellom de ulike bransjesiloer. Skal vi levere på EU-taksonomien, holder det ikke å «sette strøm på papiret» i form av pdf. Det setter krav til sanntid informasjonsutveksling og datasikkerhet. Her har vi store forventninger til bruk av Log:Nett som en brikke i det store bildet, sier han til slutt.

logo
Bjørn Laberg