Anlegg

– Vi holder oss foran skjema

Bildet: Den nye vegen vil redusere kjøretid mellom Sortland og Harstad med 40 minutter, og det blir omlag 35 minutter raskere å kjøre fra Lofoten til Evenes lufthavn. Den nye vegen vil gjøre nærings og persontransporten tryggere og mer effektiv, og gi hele regionen en bedre forbindelse til E6. Foto: Jan Kristian Jøsang/ Skanska

Det offentlige private samarbeidet på Hålogalandsvegen fungerer svært bra, og utbyggingen går raskere enn forventet. Dyktige entreprenører og tålmodige naboer gir gigantprosjektet stor fart og fremdrift.

Ett år har gått siden spaden ble satt i jorda for Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene; det offentlige private samarbeidet, OPS Hålogalandsvegen.  Samarbeidsprosjektet har bikket over 1 millioner utførte arbeidstimer på det som skal bli en betydelig oppgradering av strekningen E10 / rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt. 

Imponerende fremgang så langt

Per nå kan prosjektet vise til å ha drevet over 11 000 meter tunnel, sprengt over 1,5 million kubikk med stein, og å ha ferdigstilt ca. 20 % av veiarbeid i dagen. Det er fortsatt fire år til prosjektet skal stå klart, men fremdriften har så langt gått over all forventning.

– Vi er svært fornøyde med fremdriften som er oppnådd så langt i prosjektet. Effektiv planlegging, tett samarbeid mellom alle parter og dyktige team har vært avgjørende for å sikre at vi holder oss foran skjema. Vi ser frem til fortsettelsen og de kommende milepælene, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

Bildet: Den nye delen av rv. 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klat til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og rv. 85 knytes sammen med et stort oversiktlig og effektivt kryss. Foto: Jan Kristian Jøsang / Skanska

God fremgang i tunnelarbeidet – dyktige team og godt berg

Prosjektet har også nådd en rekke milepæler i løpet av sitt første år, herunder 1000 meters nådd på 6 av 7 stuffer i alle de fire begynte tunnelene, samt et tunnelgjennomslag. Til tross for dårlig berg i Gullbergtunnelen sør, og tidvis dårlig berg i Fiskefjordtunnelen vest, ligger prosjektet godt an med drivingen.

– Foreløpig går tunneldrivingen svært godt. Vi har møtt på mye godt berg, og har kunnet redusere sikringsomfanget betraktelig. Dette, kombinert med noen svært dyktige fagteam hos både Skanska og vår underentreprenør, Hæhre, har sørget for at vi ligger godt an i forhold til planen, sier prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen.

Vil rose prosjektets naboer

Et godt samarbeid med naboene er avgjørende for at prosjektet skal lykkes. Det er de som påvirkes mest mens arbeidet pågår, og det er de som skal bruke veien når den er ferdigstilt.

– Vi ønsker å takke naboene for den tålmodigheten og forståelsen de har vist under byggingen. Vi vet at det er utfordrende å bo nært et stort veiprosjekt som varer i mange år. En åpen og tett dialog med naboene hjelper oss med å identifisere og løse problemer tidlig, men er også helt avgjørende for å bygge tillit og forståelse i lokalsamfunnet, sier Johansen. 

– Selv om vi gjør vårt beste for å redusere ulempene for de rundt oss, er det dessverre umulig å eliminere alle ulemper fullstendig. God dialog er derfor svært viktig, og vi vil rose Skanska og Hæhre for hvordan de har samarbeidet med naboene så langt i prosjektet, understreker han.

Et godt OPS-samarbeid

En annen viktig faktor som har spilt inn for å sikre den gode fremdriften er samarbeidet mellom oppdragsgiver, kunde og entreprenør. OPS Hålogalandsvegen, har tre kontraktsparter som jobber tett sammen; Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska.

– Gjennom tett samarbeid og ærlig dialog har vi bygget tillit mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska. Denne tilliten gjør at vi kan løse utfordringer raskt og effektivt. Vårt felles fokus på kvalitet, sikkerhet og bærekraft sikrer også at vi hele tiden jobber mot de samme målene. Dette samarbeidet har spilt en uvurderlig rolle i fremgangen vi har hatt så langt i prosjektet, sier daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.

En pilot for mindre belastende vegbygging

Statens vegvesen har satt høye klimamål for OPS Hålogalandsvegen, der målet er å redusere CO2-utslippene med 30 % sammenlignet med tidligere veibyggingspraksis. Noen av de viktigste grepene for å nå disse ambisiøse målene er å minimere arealinngrep, og å benytte gode lavutslippsmaterialer og elektriske maskiner.

– Vi har begrenset våre planlagte naturinngrep til hva som er stengt nødvendig for å gjennomføre prosjektet på en sikker måte. Dette er uten tvil vårt viktigste grep skal vi klare å nå de høye ambisjonene som er satt. Sammenlignet med arealene stilt til rådighet i reguleringsplanen har er det til nå avstått fra å bruke naturarealer som representerer et utslipp på 62.000 tonn CO2. I tillegg kommer besparelser fra selve anleggsdriften gjennom materialvalg og klimasmart drift, avslutter prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen. 

Oversiktskart: OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt med riggområder langs traseen som skal bygges. Illustrasjon/ Statens vegvesen

Derfor bygges vegen

OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen. Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten ved å redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med ca. 40 minutter.

Dette skal bygges:

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder:

  • 27 kilometer fordelt på sju tunneler
  • 22 bruer
  • 35 kilometer veg langs dagens veglinje
  • 20 kilometer ny veglinje.

Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.

logo
Bjørn Laberg