Arkitektur

– Vi er strålende fornøyde med at vi skal få fullføre dette prosjektet

Bildet: Christen Sveaas gratulerer Emanuel Christ (til venstre) og Christoph Gantenbein. Foto: Albrecht Fuchs

Det sveitsiske arkitektkontoret Christ & Gantenbein vant blant åtte prestisjetunge finalister i konkurransen om et klimanøytralt museumsbygg på Kistefos.

– Å kåre en vinner av arkitektkonkurransen er en stor milepæl for Kistefos. Alle de åtte finalistene har levert glimrende forslag, noe vi er svært takknemlige for. Nå gleder vi oss stort til å samarbeide med Christ & Gantenbein for å realisere et fredfullt og spektakulært nytt hjem for kunst i skogen på Kistefos, sier Kistefos-grunnlegger Christen Sveaas.

Det nye museumsbygget, som åpner i 2031, skal bli det permanente hjemmet for kunsten eiet av Christen Sveaas Kunststiftelse. Bare et fåtall av kunstgjenstandene har så langt vært tilgjengelige for publikum.

Første prosjekt i Norge

– Vi er strålende fornøyde med at vi skal få fullføre dette prosjektet. Det kjennes godt, og med fare for å skryte kjennes det også riktig. Vi føler en tilknytting til Norge, til naturen her, og det har vært viktig for oss i utvikling av konseptet. Vi takker Kistefos for at vi ble valgt, og har store forventinger til arbeidet fremover, sier Christ & Gantenbeins grunnlegger og partner Emanuel Christ.

Det nye bygget er Christ & Gantenbeins første prosjekt i Norge. De sveitsiske stjernearkitektene har en lang merittliste som inkluderer det sveitsiske nasjonalmuseum, kunstmuseet i Basel og det nye MACBA i Barcelona.

Sveaas har samlet kunst i over 40 år, og ser frem til å gjøre samlingen tilgjengelig for alle. Samlingen har dannet utgangspunkt for utstillingsprogrammet på Kistefos Museet gjennom en årrekke. Utvalgte verk har vært vist på prestisjefylte institusjoner som Metropolitan Museum of Art og Museum of Modern Art i New York og med fokuserte samlingspresentasjoner på Henie Onstad Kunstsenter og Kode Kunstmuseer i Bergen.

Konseptet

Bestillingen fra Kistefos var et signalbygg.

– Vi ønsket oss et skulpturelt bygg som publikum vil reise langveisfra for å se. Et bygg som vekker undring og begeistring når du møter det, som overrasker når du trer inn i det, og hvor opplevelsen fortsetter å vokse også etter at du har besøkt Kistefos, sier Christen Sveaas.

Det nye museumsbygget er formgitt av det omkringliggende elvelandskapet, og minner om en gigantisk skimrende elvemusling der det hviler mellom trær og elv i skogen på Kistefos. Langs elven ligger i dag skulpturparken med verk fra verdenskjente skulptører som Yayoi Kusama, Giuseppe Penone og Pierre Huyghe. Der ligger også Skandinavias best bevarte tresliperi fra 1889 og det prisbelønte museumsbygget The Twist.

– Noen drar til Kistefos for å oppleve landskapet, andre for å se på kunsten. Det er et veldig rikt miljø i flere lag, med ulike rom. Dramaturgien er full av overraskelser. Kistefos er generøst og åpent for alle. Det føles ikke elitistisk eller snobbete. Alle kan relatere med en gang, sier Christ.

– Gåtefullt og overraskende

Den sammensatte opplevelsen på Kistefos fikk Christ & Gantenbein til å søke en form som kunne forene inntrykk.

– Arkitektur handler alltid om å skape en syntese. Her forsøkte vi å samle industriarven, skogen og elven, og kunsten under ett stort, enkelt tak i landskapet. Samtidig er bygget gåtefullt og overraskende jo nærmere du kommer det, sier arkitektkontoret.

Arkitekturen er både spektakulær og samvittighetsfullt tilpasset de naturlige omgivelsene. Konseptet er både høyteknologisk og forankret i det jordnære og det lokale. Bygget er av tre med søyler av tømmer. I sentrum av taket slippes dagslyset inn gjennom et oculus, et kuppeløye, som i Romas Pantheon.

Bygget minner mest om en stor, skinnende vulkan som ulmer i elvedalen. Taket svever over foajéen og kunstgalleriene. I sentrum møtes de besøkende i dagslyset fra kuppeløyet. Rundt torget i midten ligger kunstgalleriene, hvor besøkende kan vandre i kunstsamlingen. Mellom galleriene dannes mer private soner for ro og kontemplasjon, med utsyn til landskapet utenfor.

Arkitektene håper at den nye bygningen oppleves tilgjengelig, at man intuitivt kan orientere seg og oppdage ulike deler samlingen. Det skal være enkelt, åpent og imøtekommende.

Nullutslipp

I tillegg til at bygget måtte bli en attraksjon i seg selv, satt Kistefos klimanøytralitet som et absolutt premiss i konkurransen.

– Et museumsbygg må kunne stå seg i uoverskuelig framtid. Bygget skal gjøre samlingen tilgjengelig for nye generasjoner, uten å belaste klima. Den utfordringen har Christ & Gantenbein løst på en særdeles elegant måte, sier Sveaas.

Vinnerforslagets valg av materialer og løsninger for energibruk setter en ny klimastandard for museumsbygg.

– 2020-årene er en annen tid for arkitektur. Nå tenker vi mye mer på netto null energi, og å begrense bruken av betong. På en måte gjenoppdager vi intelligensen i tradisjonell byggekultur, hvor man jobbet med materialene som var tilgjengelig, og der gjenbruk var sunn fornuft, sier Christ.

Historisk vendepunkt

Bygget vil markere et historisk vendepunkt for Kistefos. Museet vil videreutvikle og befeste posisjonen som en ledende kunstdestinasjon i verden. I 2020 inkluderte The New York Times Kistefos på den prestisjetunge listen 52 Places to Go in 2020. Avisen beskrev museet som en «must-see cultural destination».

Direktør ved museet, Kari Roll-Matthiesen er trygg på at det nye bygget vil styrke Kistefos Museums internasjonale posisjon og utvide publikumsopplevelsen betydelig.

– Det nye bygget representerer mer enn arkitektur – det er et symbol på ambisjon og fremtidstro. Gjennom prosessen har vi sett konseptet vokse i kompleksitet og skjønnhet. Bygget vil løfte Kistefos Museum, vår region, Oslo og Norge til et nytt nivå, som en internasjonal destinasjon for kunst, arkitektur og natur, sier Kari Roll-Matthiesen.

William Flatmo, direktør for Christen Sveaas Kunststiftelse er glad for vinneren som nå er kåret.  

– Det er enormt at denne unike samlingen bygget opp med stort engasjement og pasjon gjennom mer enn 40 år endelig får et permanent hjem. Christ & Gantenbein har løst ønsket om dynamiske og fleksible utstillingsarealer med sømløse overganger mellom faste samlinger og skiftende utstillingsarealer. Dette gjør det mulig å presentere samlingen på en helhetlig måte, samtidig som den speiler den intuitive måten samlingen er bygget opp. Bygget vil skape unike møtepunkt mellom kunst, arkitektur og skulpturlandskapet utenfor, sier William Flatmo.

Om konkurransen

Konkurransen ble organisert av det internasjonale byrået Malcolm Reading. Et eksperttungt fagråd har evaluert de åtte finalistene i konkurransen. Kistefos inviterte inn to internasjonale kapasiteter: Max Hollein, direktør for New York Metropolitan Museum of Art og professor Mark Lee, grunnlegger av arkitektkontoret Johnston Marklee og styreleleder for arkiteturavdelingen ved Harvard Universitet bidro begge i utvelgelsen.

De to ekspertene var imponert over alle finalistene, men landet til slutt på det Basel-baserte kontoret.

– Christ & Gantenbeins gjennomtenkte forslag skilte seg ut med elegant design, fleksibel romlig utforming, sterk tilknytning til omgivelsene, ekspertbruk av materialer og en kraftfull arkitektonisk symbolikk. Gjennom designet vil det nye museet på Kistefos bli et enestående samlingssted for kunst, arkitektur og natur, sier Max Hollein, direktør for the Metropolitan Museum of Art i New York.

– Christ & Gantenebeins design for Kistefos er både banebrytende og dypt forankret i arkitekturens historie. Det er en enestående syntese og en legemliggjøring av den dristige kunstsamling som skal få sitt hjem ved kulturarven på Kistefos, sier Mark Lee, som leder for avdelingen for arkitektur ved Harvard Universitet.

For øvrig besto utvelgelsespanelet av museets grunnlegger Christen Sveaas, direktør for Christen Sveaas Kunststiftelse, William Flatmo; arkitekt Svein Lund, Lundhagem; direktør Christian Joys, Klipco AS; arkitekt Peter Oscar Munthe-Kaas, Wood Arkitektur og styremedlem for Kistefos Museum; og Kari Roll-Matthiesen, direktør ved Kistefos Museum.

Øvrige finalister var: BIG (DK), Ensamble Studio (ES), Jensen & Skodvin / Hølmebakk Øymo (NO), Kengo Kuma and Associates (JP), Lina Ghotmeh Architecture (FR), Snøhetta (NO) og SO–IL (US).

Om Arkitektene

Christ & Gantenbeins arbeid er bredt beundret i arkitektkretser. Merkbare prosjekter inkluderer renovering og utvidelse av det sveitsiske nasjonalmuseet i Zürich samt Kunstmuseum Basel. Arkitektontoret har mottatt mange priser, inkludert Dezeen Architect of the Year (2018), Architizer Jury Award, «Most Influential Project Award» (2022), «100 Architects of the Year»-prisen (2023), «Swiss Arc Award» (2024), og sist «German Design Award» (2025).

Emanuel Christ og Christoph Gantenbein er professorer i arkitektur og design ved ETH Zürich, og har undervist ved Oslo School of Architecture and Design, Accademia di Architettura i Mendrisio (2006, 2009) samt ved Harvard Graduate School of Design.

logo
Bjørn Laberg