Aktuelt

– Vi er avhengige av rettidige kundeleveranser

Bildet: – Log:Nett har bidratt til manuell konsolidering av oppdrag, EDI-overføring til samlaster og utskrift av transportetiketter i henhold til samlasters krav, Supply Chain Manager Ole Hustad og Group IT Manager Kristoffer R. Nebb i selskapet med hovedbase utenfor Fredrikstad.

Jøtul har vært i kamp mot kulda siden selskapet ble etablert i 1853 med vedovner som har varmet opp mennesker, boliger og næringsbygg.

– Vi har et sterkt merkevarenavn og posisjon i det skandinaviske og europeiske markedet. Skal vi opprettholde denne posisjonen må vårt transportadministrativt (TA) system bidra til rettidige kundeleveranser, sier Supply Chain Manager Ole Hustad og Group IT Manager Kristoffer R. Nebb, i en pressemelding.

TA-systemet Log:Nett fra Locus Solutions, som ble installert 1. februar i år og var på lufta 1. mars, har så lagt levd opp til Jøtuls forventninger. Da vi besøkte Jøtul i midten av november, fungerte systemet tilfredsstillende både på transportbestillinger og utskrift av etiketter til transportører.

– Det er ikke ofte at et TA-system fungerer første virkedag, men Log:Nett har gitt oss full kontroll på transportbestillingene, sier Hustad. Han ønsker å rette en takk til supportteamet i Locus Solutions for deres raske handlekraft ved uforutsette hendelser.

– Vi må ha full kontroll på alle transportoperasjoner og her spiller T-systemet en avgjørende rolle, understreker de.

Verdensledende produsent

Jøtul er en av verdens ledende produsenter av vedovner, peisinnsatser og peiser. Norsk tradisjon kombinert med solid håndverk gjør at selskapet har klart å bekjempe kulde i mer enn 170 år. I dag har Jøtul en markedsledende posisjon i 45 land og seks kontinenter.

Gode anbefalinge

– I 2020 kjørte Jøtul en forstudie på nytt TA-system fra Locus Solutions etter anbefaling fra sin ERP-leverandøren Infor M3. Frem til da hadde vi benyttet et system som ikke var kompatibelt mot våre omfattende oppgraderinger sier Nebb, som tok til seg de gode rådene og anbefalingene fra Infor.
– Resultatet var at Log:Nett ble vårt foretrukne valg av TA-system. Det brukes til transportbestillinger for transportørene Dachser Norway AS og DB Schenker, som står for våre transporter i Europa og Skandinavia.

Høy brukervennlighet

Etter kun noen få måneders drift ønsker Hustad å trekke frem brukervennligheten med Log:Nett.

– Den er som natt og dag sammenliknet med vårt gamle system. I et par tilfeller har ikke overføringer fra TA-systemet kommet til transportørene i hende, men her har supportavdelingen til Locus Solutions løst det omgående, sier Hustad og Nebb. De ser for seg en fullautomatisert løsning fra Infor M3 til etikettene skrives ut.

– Arbeidsmetodikken har så langt vært bremsen og går på hvordan varene pakkes digitalt i systemet. Den er ikke korrekt i forhold til hvordan forsendelsene fysisk blir pakket. Når dette er løst, vil informasjonen sendes direkte til Log:Nett. Konfigurasjonsutfordringene i systemet jobber vi med å løse og her er vi i løpende kontakt med Infor M3 som har ansvaret med å løse disse flokene.

Godt oversiktsbilde

Hva vektlegger dere i forbindelse med brukervennligheten i Log:Nett?

– Lagermedarbeidere, som printer ut transportetiketter fra TA-systemet, har nå god oversikt over hva som kommer fra Infor M3. Det er enkelt å konsolidere ordre og foreta endring til riktig kolli og vekt. Med kun noen få tastetrykk på tastaturet, skrives etikettene ut fysisk før de videresendes med EDI til transportør, sier Ness.

– I begynnelsen ble etikettene skrevet ut enkeltvis før de ble sendt tiil EDI. Nå holder vi dem igjen og sender en felles EDI til transportørene, som har forenklet prosessen og gjør at vi unngår slengere. Når sjåføren henter godset har sjåføren mottatt en EDI som beskriver godsinnholdet. Rent operasjonelt har det forenklet hverdagen for sjåførene og tilbakemeldingene er entydig positive, understreker de.

Distribusjonsforsendelse

Jøtul bruker ikke Log:Nett på sine fulloads transporter, men som distribusjonsforsendelser.

– På transporter til Tyskland og Østerrike bruker vi Log:Nett med Dachser Norway. På Brings transporter mellom Norge og Polen bruker vi ikke TA-systemet. Øvrige transporter i Europa skjer med Log:Nett, sier Hustad og Ness. De kan fortelle at TA-systemet har bidratt til manuell konsolidering av oppdrag, EDI-overføring til samlaster og utskrift av transportetiketter i henhold til samlasters krav.

– Vi har ikke mottatt klager fra transportørene på etikettene, sier de til slutt.

logo
Bjørn Laberg