SVERIGE: Nå har Swerocks helelektriske betongpumpe gjort sin debut på gamle Råsunda stadion. Den er den første i sitt slag i verden, og er resultatet av et samarbeid mellom Swerock, Volvo Trucks og Putzmeister.
– Forhåpentligvis er det slik den vil se ut på alle svenske byggeplasser om 5–10 år, sier Hans Orest, trafikk- og kjøretøysjef hos Swerock.
Det bygges nå boliger på tomten der det gamle Råsunda stadion en gang sto. Peab har nylig startet byggingen av Liraren-kvartalet, som inneholder totalt cirka 550 boliger. Den første fasen, Brf Mittfältaren, omfatter 141 sameier og skal være klar til innflytting sommeren 2027.
Det er også her Swerocks nyeste tilskudd til elektriske maskiner debuterer: en helelektrisk betongpumpe. Den ble levert 9. september, og etter noen testkjøringer er den nå i produksjon.
– Den er batterielektrisk og transporterer og pumper helt utslippsfri. Den er den første i sitt slag i verden, det er en enestående maskin, sier Hans Orest til byggvarlden.se

– Enestående maskin
Tradisjonell betongpumping innebærer en diesellastebil som kjører under pumpingen, noe som forårsaker eksosgasser og støy. Med den nye betongpumpen er det mulig å kjøre opptil 50 kilometer til en byggeplass og deretter pumpe omtrent 70 kubikkmeter betong uten å måtte lade opp.
For lengre avstander eller større mengder kan det installeres en ladeløsning, som gjør det mulig å fortsette å pumpe mens lastebilens batterier lades.
– Det er rett og slett en uforlignelig maskin. I tillegg til å være miljøvennlig, er den også stillegående, noe som skaper et bedre arbeidsmiljø, sier Hans Orest.
Prislappen på den nye betongpumpen er hemmelig, men han sier at en stor elektrisk maskin, generelt sett, koster en million mer enn en tradisjonell dieseldrevet.
– Men vi ønsker å ha høye ambisjoner, og forhåpentligvis er det slik det ser ut på alle byggeplasser om 5–10 år, sier Orest.
Reisen startet i 2015
Han forteller at Swerock har jobbet med drivstoffkonvertering for betongbiler og pumper siden 2015.
– Vi startet med utleiebiler, men ønsker å være i forkant og har også flere helelektriske maskiner og kjøretøy.
Swerock samarbeider med Volvo Trucks, og selskapene har sammen utviklet semi- og helelektriske rotatorer, elektriske lastebiler og senere også hybridpumper sammen med det tyske selskapet Putzmeister.
Målet er klimanøytralitet innen 2045.
«Hvis markedet er klart, er vi det. Det handler om at kundene må stille høyere krav til miljøpåvirkning og være villige til å betale for det», sier Hans Orest.


Betongpumpen:
- Er resultatet av et samarbeid mellom Swerock, Volvo Trucks og Putzmeister.
- Kan kjøre opptil 50 kilometer til en byggeplass og deretter pumpe omtrent 70 kubikkmeter betong uten å måtte lade opp.
- For lengre avstander, eller for større mengder, kan en 63 eller 32 A CCS2-ladeløsning installeres på stedet, slik at pumpingen kan fortsette mens lastebilens batterier lades.
- Swerocks beregninger viser at betongpumpen betyr en besparelse på 12 000 liter diesel per år (i gjennomsnitt beregnet for lignende betongpumper i 2024).
- Har en rekkevidde på 42 meter.
(Kilde: Swerock / Byggvärlden)