Aktuelt

Utlyser driftskontrakter for 3 milliarder

Bildet: Brøyting er en viktig del av driftskontraktene for riksveg. Foto: Øystein Skotte

Statens vegvesen har invitert til konkurranse om drift av 2300 kilometer riksveg fra Larvik i sør til Kirkenes i nord.

Totalt seks nye driftskontrakter med forventet samlet kontraktssum på rundt 3 milliarder kroner er lagt ut i markedet. Den som får oppdraget har ansvaret for å holde riksvegene framkommelige og trafikksikre, og arbeidet omfatter blant annet brøyting, strøing og salting på vinteren og løpende vedlikehold om sommeren.

Forhandler om kvalitet

For første gang har Statens vegvesen invitert til en konkurranse med forhandlinger, der kvalitet og klima er en del av konkurransen. Dette gjelder kontrakten for riksvegene i Vestfold og deler av Telemark, som ble lyst ut allerede i høst. I tillegg til å konkurrere på pris, er entreprenørene utfordret til å komme med gode løsninger for klimakutt, kvalitet på vinterdrift, organisering og håndtering av avvik.

Statens vegvesen har de siste månedene vært i forhandlinger med flere entreprenører, og i løpet av kort tid blir det klart hvem som vinner konkurransen om å drifte riksvegene i Vestfold og Telemark de neste fem årene.

Skjerpede klimakrav

På de andre nye kontraktene er det prisen som avgjør hvem som vinner konkurransen. Statens vegvesen setter detaljerte krav til kvalitet. Sammenlignet med tidligere kontrakter er kravene til miljø og reduserte klimautslipp skjerpet. Entreprenørene må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.

De nye kontraktene gjelder fram til 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre år.

Her kommer de nye kontraktene:

-Vestfold og Telemark: Under sluttforhandlinger

-Ofoten. Tilbudsfrist: 27. februar

-Tromsø-området og midtre Troms. Tilbudsfrist: 3. mars

-Nordfjord. Tilbudsfrist: 7. mars

-Øst-Finnmark. Tilbudsfrist: 30. mars

-Sunnmøre og Indre Romsdal. Tilbudsfrist: 11. april

Fullfører regionreformen

Når de nye kontraktene trer i kraft fra 1. september er også regionreformen gjennomført for størstedelen av vegnettet. Tidligere hadde Statens vegvesen ansvaret for den daglige driften av både riksveger og fylkesveger, men etter at regionreformen trådte i kraft i 2020 har fylkeskommunene driftet fylkesvegene.

Omleggingen har imidlertid skjedd gradvis, ettersom kontrakter for vegdrift inngås for flere år av gangen. Fra i år størstedelen av de siste store felleskontraktene erstattet med rene riksvegkontrakter. Bare noen overgangsordninger gjenstår. Statens vegvesen inngår også avtale med fylkeskommuner om drift av korte enkeltstrekninger der dette er hensiktsmessig.

Det er totalt 10.600 kilometer riksveg i Norge.

I 2022 ble det inngått sju nye driftskontrakter for riksveg med en samla kontraktssum på 4,2 milliarder kroner. For første gang var gode arbeidsvilkår en del av konkurransen.

 

logo
admin