Nytt om navn

Svenske Alcro lanseres i Norge

Illustrasjonsbilde

Med over 100 års erfaring, 300 forhandlere og ti egne utsalgssteder i det svenske markedet, skal Sveriges ledende varemerke innenfor maling og farger, Alcro, lanseres i oktober i Norge. Samtlige av Beckers Pro Centers blir omdøpt til Alcro Pro Centers.

– Vi satser nå fullt på det norske markedet, da vi har store vekstambisjoner og et ønske om å utfordre konkurrentene våre på det vi kan best, nemlig kvalitet på malingen og farger. I Sverige er Alcro et av de ledende merkevarene innen maling, og vi sikter intet lavere i Norge, sier Bernhard Spidsø, Country Sales Director for Tikkurila Norge. 

Bildet: Bernhard Spidsø

Maling til folket

Siden 1906 har Alcro solgt farger og malingsrelaterte produkter til forbrukere og fagarbeidere i Sverige. I over 100 år har de jobbet for å finne de beste ingrediensene og metodene for å kunne utvikle produkter som overgår forventningene. For å markere lanseringen i Norge vil et nytt fargekart bestående av 150 farger bli presentert, derav 70 helt nye farger for anledningen. 
 
– Vi gleder oss til å endelig kunne få vise frem hva Alcro har å by på. Det som tidligere er kun blitt referert til som en inspirasjonskilde blant magasiner og nettsteder er nå tilgjengelig i våre norske butikker, så det blir en ordentlig fargerik høst, fortsetter Spidsø. 

Spennende samarbeid

Med rike tradisjoner innenfor farger og maling i Sverige, holder Alcro seg like relevante den dag i dag. De er heller ikke ukjente for å finne nye måter å utvikle produktserien sin på, og har bevisst gjort samarbeid med flere innflytelsesrike mennesker innenfor design, interiør, arkitektur og kunst. De har blant annet jobbet tett sammen med den etablerte svenske kunstneren Emilie Ilke, samt den svenske moteplattformen Säker stil.

– Vi kommer til å videreføre de strategiske valgene som har fungert svært godt for svenskene, men med en lokal vri. Vi er opptatt av å bringe Alcro ut i markedet raskt, og er allerede i gang med flere spennende prosjekt der Alcro har blitt svært godt mottatt, sier Spidsø.

Mer miljøvennlig maling

Dessuten er Alcro like opptatt av hva som er i malingsspannene som det endelige sluttresultatet. Innendørsserien Milltex Nejd og er rettet mot fagarbeidere og forbrukere som legger ekstra vekt på hva malingen inneholder. Dette er en delvis biobasert maling for både vegg og tak. Deler av ingrediensene stammer fra planteriket, som for eksempel trær, planter eller alger. Selv malingsspannet er delvis lagd av gjenvunnet plast.

– Alcro er opptatt av å utvikle mer bærekraftige produkter og samtidig beholde en premium kvalitet. Vi vet at forbrukerne er opptatt av å bruke mer miljøvennlige produkter og Alcro har utviklet grønnere produkter helt siden 1950-tallet. De var den første svenske malingsprodusenten som innførte vanntynnet maling, sier Spidsø.

I 2006 ble Alcro den første malingsprodusenten i Sverige som solgte svanemerkede innendørsmaling.

– Bærekraftsarbeidet fortsetter og vi jobber med å redusere vårt klimaavtrykk. De neste årene satser vi på å utvide Alcros tilbud på biobasert maling, som et viktig steg i riktig retning, avslutter Spidsø.

logo
Bjørn Laberg