Et sunt inneklima handler ikke utelukkende om luft. Det handler like mye om lyd – ifølge Norsk Akustikksenter.
Av Bethi Dirdal Jåtun
– Én million nordmenn er registrert med hørselsproblemer. 32 prosent av de som jobber i norske barnehager utvikler tinnitus og seks prosent av barnehagebarna utvikler øresus.
Det forteller Jens Lindhardsen i Norsk Akustikksenter som har spesialisert seg på produksjon, design og rådgivning av lyddemping – et fagfelt for spesielt interesserte, tenker du kanskje. Men i løpet av de siste fem årene har lyden i rommet fått en langt mer framtredende plass ikke bare i utformingen av offentlige bygg, men også i forretningsbygg, idrettshaller, restauranter og private hjem.
Nylig leverte akustikksenteret alt av himlinger, spilevegger og –tak til Harstad Helsehus – en bygningsmasse på i alt 13.000 kvadratmeter. Bedriften har også levert mye til forretningsbygg, barnehager, skoler og svømme- og idrettshaller. I dag jobber de også aktivt med rådgivning, spesielt overfor kommuner og fylkeskommuner.

Veien til Kina
At privatkundene skulle bli en stor kundegruppe for Norsk Akustikksenter, hadde ikke Jens Lindhardsen sett for seg da han for ti år siden inntok det norske markedet med lyddempende produkter. Dansken, som først flyttet til Østlandet og etter hvert kom til Rogaland på et «korttidsopphold» på midten av 90-tallet, valgte sammen med ektefellen, Frøydis, å forbli i Rogaland etter at jobboppholdet i Statoil var over.
Jens jobbet en tid som markedssjef i Øglænd DBS før han etablerte seg som rådgiver og selvstendig næringsdrivende. Dette ledet ham til Kina på begynnelsen av 2000-tallet. I 2005 etablerte han, sammen med en kinesisk kompanjong, et kontor i Shanghai. Uten dette spørs det om Norsk Akustikksenter hadde blitt noe av. Det hele begynte nemlig med spørsmålet fra en entreprenør, som deltok i en av de mange næringslivsdelegasjonene Lindhardsen hadde med seg til Kina. Entreprenøren lurte på om Lindhardsen kunne skaffe ham systemhimlinger.

Systemhimlinger
– Vi begynte å søke og fant fram til et knippe produsenter som kunne tilby de riktige kvalitetene – brannsikre og med en miljøvennlig produksjon. I starten leverte vi utelukkende systemhimlinger, ikke fest og farger, men enkle og gode himlinger til absorbering av lyd, forteller gründeren som Rosenkilden møter i selskapets nye lokaler på Forus – innredet med egne produkter slik at kundene både skal kunne se og erfare effekten av de lyddempende løsningene.
– Skulle vi lykkes, måtte vi sette kvaliteten i høysetet, fortsetter han.
Det handler om HMS
– Kravene i Byggteknisk forskrift (TEK) blir stadig tøffere, noe som er veldig bra! For god lyd handler om HMS. Lyddemping er helt avgjørende for å få et sunt og produktivt miljø både hjemme og på arbeidsplassen. Ifølge Arbeidsmiljøloven skal arbeidsplassen tilrettelegges slik at arbeidstakerne ikke utsettes for helsefare som følge av støy, påpeker Jens Lindhardsen.
Lydbalanserte rom gir bedre helse.
– Med god lyddemping hadde ikke over tretti prosent av de som jobber i norske barnehager utviklet tinnitus for eksempel, fastslår han.
Norsk Akustikksenter er miljøsertifisert og opptatt av å utvikle bærekraftige produkter.

– Alle våre produkter produseres på glassull med 60 til 65 prosent resirkulert glass. Bindemidlene er organisk-biologiske, og fabrikken produserer på solenergi – 10.000 kvadratmeter solceller på fabrikktaket dekker 60 til 70 prosent av kraften som kreves, opplyser han.
Mange privatkunder
Privatkundene er blitt langt flere enn antatt og står for rundt 80 prosent av henvendelsene til Norsk Akustikksenter.
– En typisk henvendelse kommer fra en familie som bor i en relativt ny bolig, gjerne i tre etasjer med åpen trapp, kjøkkenløsning og åpninger under dørene, sier Lindhardsen som mener at de nye boligene er en viktig driver for den økende etterspørselen etter lyddempende løsninger.
– Det virker som om de store byggefirmaene ikke har tanke for akustikk. Følgen er at lydene i boligene ikke blir absorbert. Når de fleste i dag verken utstyrer hjemmet sitt med bokreoler, tepper eller tekstiler, blir forholdene rent lydmessig, nærmest ulevelige, beskriver han.
Etterklangen er det store problemet.
– Folk sier at de har mye støy og måler støykildene. Men det de må finne utav er bygningskroppens evne til å absorbere lyden, påpeker gründeren og legger til at å bytte ut en skinnsofa med en sofa i ull, hjelper. Det samme gjør det med planter i rommet.
Egen nettbutikk
For å kunne serve privatmarkedet og ta unna for etterspørselen, etablerte Norsk Akustikksenter etter noen år sin egen nettbutikk, som i dag benyttes både av privatpersoner og bedrifter.
– Førti prosent av bestillingene våre kommer gjennom nettbutikken. Målet er å nå femti prosent i løpet av året, sier Jens Lindhardsen, som har hatt med seg ektefellen Frøydis i firmaet siden starten. Etter et par år ble hun partner og gikk fullt inn i bedriften. Eldstesønnen Mads har også valgt å jobbe i bedriften etter endte studier i Oslo og Kina.
– Hverdagen vår består mye av lydregulering. Nylig regulerte vi restauranten på Oljemuseet og i fjor regulerte vi blant annet Idsøs nye restaurant i Stavanger.
Akustikksenteret har også flere faste, store kunder som Equinor, Atea, Kindly og Intuy – og universitetet med sine forelesningssaler og kontorer, oppsummerer gründeren som kommer med en oppfordring til slutt:
– De store produksjonshallene i Rogaland – her har eierne en jobb å gjøre når det gjelder akustikken.
Om Norsk Akustikksenter:
- Etableringsår: 2015
- Antall årsverk: 7 (4 i Stavanger og 3 i Oslo)
- Forretningsområde: Produksjon og rådgivning innen lyddempende løsninger til boliger, forretningsbygg og offentlige bygg.
- Omsetning: 20 millioner kroner
- Resultat: 1,8 millioner kroner
(KILDE: Næringsforeningen i Stavanger-regionen)