– Vi har stor tro på at det nye varmebrettet Icecon skal hindre isdannelser og faren for vannlekkasjer på våre fasadvinduer, sier driftssjef Tom Andresen i Møller Bil Jessheim.
18. januar i år flyttet Møller Bil Jessheim inn i sitt nye gigantanlegg på Jessheim, som sysselsetter 100 medarbeidere. Forhandleranlegget til Møller Bil Jessheim er på til sammen 12 000 kvm, i tillegg til dekkhotell og skadesenter på 3 000 kvm. Eiendommen er bygd i norsk tre og er sertifisert etter standarden BREEAM Excellent. Bærekraft er satt i høysetet og målet er å bli selvforsynt med strøm fra solcellepaneler på tak og gjenbruk av vaskevann i vaskehall.
Profiler fastlimt i blekkvannbrett
Varmecomfort fikk forespørsel fra Gardermoen Elektro om de hadde et produkt som kunne håndtere isdannelse og sikre mot mulige vannlekkasjer på innsiden av de store fasadeglassene.
– Installatøren valgte Icecon ut fra tilbakemeldinger fra både private og offentlige kunder. Vi har levert Icecon profiler fastlimt i blekkvannbrett på taket til Møller Bil Jessheim. Fasaden består av store vinduer/lyskasser bygd en meter over tak. Vinteren 2023/24 var preget av ekstremkulde og store snømengder. Når varmen inne i bygningen møtte kulden ute, dannet det seg kondens som mulig kunne føre til at vann dryppet nedover vinduene, sier distriktssjef Konrad Olsen hos Varmecomfort.
Enkel montasje
For å få forsikre seg mot kondens og lekkasjeproblematikk fikk Gardermoen Elektro ansvaret med å montere IceCon profilene på taket til Møller Bil Jessheim.
– Vi brukte til sammen tre dager på montasjearbeidet. Det var en enkel og grei montasje der profilene og gradrennebrettene, ble limt fast på taket og takrenna. Deretter ble kabelen dyttet inn i skinnene. På den måten unngår man isdannelse, sier montør Terje Slettebakken og lærling Mathias Heggelund. De legger til at det ble kveilet over 600 meter med varmekabler.
Montasjen på tak er nå fullført. Det som gjenstår, er installasjon av styringssystem inne i bygget som skal overvåke anlegget.
Aluminiumsprofiler
For å håndtere fuktproblemet ble 30 cm gradbrett montert langs vinduskantene med varmekabelskinner beskyttet mot vær og vind. Aluminiumsprofilene sprer varme i blekkprofilene som styres fra en fukt og temperaturføler på tak fra +3 til –15 grader ved snøfall. Gradbrettene har dryppkant hvor vann ledes ned i takrenner og sluk.
Varmeeffekt
Varmeeffekten på taket er ca. 20 000w med en parallell reseptiv kabel på 30w/m med strekk på opptil 125m som kan klippes etter behov.
– Vi leverer også kabel på 20w/m hvor man kan ha 155 meter på en lengde, som er godkjent på brennbart underlag som shingel og membran. Hos Møller Bil Jessheim er det to gangsoner der kabelen er limt rett på takmembran med en senteravstand på 10 cm, sier Olsen.
Forebygger istapper
– Vårt patenterte varmebrett Icecon Varmebrett forebygger istapper og snø opphopning og kan unngå kostbare materielle skader. Varmebrettet kommer med takrennebrett til å henge utenpå renne i fargene aluminium, sort og hvit, gradrennebrett-aluminium og varmekabelskinne-aluminium, sier Olsen.
Fjerner isdannelse
– Brettene med påmontert varmekabler i ytterkant av takrenner, fjerner isdannelse. Normalt monteres varmekablene i takrenner, men kan også brukes hvor som helst. Vi har brukt det mye mot v-lux vinduer der det ikke er gode systemer mot vannlekkasje. Så langt har våre profiler gitt gode resultater og det blir spennende å se hvordan Icecon vil fungere hos Møller Bil Jessheim til vinteren, sier Olsen til slutt.