Regjeringen vil ha raskere og enklere behandling av byggesøknader for å få fart på byggeprosesser. Stavanger kommune har ambisjoner om å bli best både når det gjelder systemer, saksbehandlingstid og kvalitet på vedtak.
– Representerer drømmer og håp
For å yte bedre tjenester med færre ressurser er kommunens byggesaksavdeling i gang med et stort forbedringsprosjekt som allerede gir resultater. Målet er å legge til rette for mer automatisert saksbehandling av byggesøknader, og dermed frigjøre tid til veiledning og oppfølging.
– Byggesaksbehandling er mer enn å produsere vedtak. Det handler om å forstå at hver byggesak representerer drømmer og håp, og det handler om å vise innbyggere og utbyggere respekt gjennom raske svar, sier Børge Kallesten, seksjonssjef byggesak i Stavanger kommune
Samarbeider med Sikri om system og utvikling
Stavanger er en kommune med både storby, gammel trehusbebyggelse, skogbruk, landbruk, havbruk, øysamfunn og nær tilknytning til byområdene i Sola og Sandnes. Med en stadig mer kompleks byggesaksbehandling, har kommunen valgt å innføre Elements eByggesak fra Sikri som strategisk verktøy, spesialisert for byggesaksbehandling.
– Vi har et ansvar for å forenkle kommunens tjenester til innbyggere og næringsliv. Nå har vi fått på plass et system som legger til rette for digitalisering og forbedring av prosesser, sier Sven Norland, Avdelingssjef byggesak i Stavanger kommune
Automatisering og sømløs digital kommunikasjon mellom søker og kommune legger til rette for å nå målene om økt kvalitet og raskere behandlingstid. Saksbehandler får veiledning og rask tilgang til informasjon, noe som gir økt likebehandling og bedre tid til oppfølging.

Stor endringsvilje
Med stor endringsvilje har byggesaksavdelingen sammen med Sikri kartlagt og forbedret prosesser og rutiner. Etter en vellykket oppstart er grunnlaget på plass for videre utvikling og gevinstrealisering.
– Vi i Sikri er stolte av å være samarbeidspartner med Stavanger kommune og bidra til deres mål om å bli enda bedre på noe de allerede er gode på, nemlig byggesak. Samarbeid og engasjement på tvers er virkelig nøkkelen til å lykkes og skape positive forandringer, sier Anne Mette Havaas, Director Customer Excellence I Sikri