Vei og anlegg

Statens vegvesen benytter opsjon i fem av åtte driftskontrakter

Illustrasjonsbilde. Foto: Per Ola Aune.

Fem av åtte vegdriftskontrakter som går ut i 2026, forlenges med to eller tre år, etter at Statens vegvesen har blitt enig med entreprenørene om å ta ut opsjon.

Fram til 2020 var standard avtaleperiode for driftskontrakter fem år. For kontraktene som ble inngått i 2021 ble det for første gang åpnet for inntil tre års gjensidig opsjon, etter ønske fra bransjen. Nå er det avklart at flere av disse kontraktene får en varighet på sju eller åtte år.

Samarbeid og kvalitet  

– Vi ønsker at våre driftskontrakter skal være attraktive, og det har vært et ønske fra bransjen med større grad av forutsigbarhet. Samtidig stimulerer den gjensidige opsjonsmuligheten til godt samarbeid mellom entreprenør og byggherre. Vi velger å utløse opsjon er der vi ser at samarbeidet fungerer og kvaliteten på leveransene er i henhold til kontrakt, sier avdelingsdirektør Bente Johnsen Aase.

Hun peker også på at lengre kontrakter bidrar til mer effektiv ressursbruk, og kan ha en positiv effekt for klima og miljø og gi samfunnet mer igjen for pengene.

Forlenger fem kontrakter

I fem av de åtte driftskontraktene som går ut neste år, er det avtalt forlengelse. Det betyr at Mesta skal drifte riksvegene i Haugesund og i Sunnfjord fram til 2029, mens Presis Vegdrift får tre års forlengelse i Hallingdal og Valdres og i Vest-Finnmark. Når det gjelder Presis Vegdrifts kontrakt for Midtre Hålogaland er den forlenget med to år fram til 2028. Da er planen å lyse ut en ny kontrakt som også omfatter Ofoten.

Før Statens vegvesen beslutter å ta ut opsjon, gjøres en grundig vurdering. I tillegg til kvalitet og seriøsitet, vurderes det om prisen anses som markedsmessig riktig. I tillegg må entreprenøren ønske å forlenge kontrakten med Statens vegvesen.

Tre nye kontrakter

De tre øvrige kontraktene som utløper i 2026, er lyst ut i markedet. I alle disse skjer tilbudsrunden i to omganger, ved at det forhandles om løsninger som gir merverdi før den endelige tilbudsrunden.

Driftskontrakten for Bergen hadde første tilbudsfrist 21. september. Her var det fire tilbydere, og Statens vegvesen er i videre forhandlinger med tre av disse. I tillegg til de faste driftsoppgavene sommer og vinter, vil Statens vegvesen legge vekt på at entreprenørene har et driftsopplegg som gir kortere stengetid i tunnelene.

Telemark vest er lyst ut som en felleskontrakt med Telemark fylkeskommune. Fristen for å melde seg på konkurransen er 3. november.

Oslo – Gardermoen er lyst ut med 5. november som frist for å melde seg på konkurransen.

Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter:

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003. Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksvegene, inkludert europaveger.
  • Vegdriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde vegene trygge og framkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
  • Elektrodriftskontraktene omfatter veglys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
  • Statens vegvesen har 30 vegdriftskontrakter for drift av riksveger over hele landet. 28 av dem er rene riksvegkontrakter, mens 2 også omfatter fylkesveg. Antall elektrodriftskontrakter er 19. Se hele oversikten her. Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på inntil tre år. Ut over det har Statens vegvesen ett års ensidig opsjon.
  • Statens vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksvegene i 2025.
logo
Bjørn Laberg