Sintef skal bistå Statens vegvesen med å finne testmetoder og bidra til å sette riktige dokumentasjonskrav til biogene bindemidler i asfalt.
Statens vegvesen har redusert klimautslippene fra asfalt med 55 prosent siden 2020, og fortsetter arbeidet for å gjøre asfalten mer klimavennlig – blant annet ved å sikre kvalitet som gir lengre levetid.
Nye typer bindemiddel
Statens vegvesen vekter CO2-utslipp i tillegg til pris ved tildeling av asfaltkontrakter. Det har ført til at mange leverandører har byttet ut deler av det tradisjonelle bitumenet (råolje) med biogene bindemidler.
– Vi har behov for å utvikle metoder vi kan bruke for å teste egenskaper som kvalitet, levetid, helseeffekt og resirkulerbarhet. Våre testmetoder er tilpasset tradisjonelt bitumen, som er treolje produsert av restprodukt fra treindustrien. Nå som det dukker opp nye typer av biogene materialer, er det viktig å ha god kontroll på de nye produktene. Derfor har vi nå behov for å finne riktige metoder for å se nærmere på egenskapene til disse. Det er dette arbeidet Sintef nå skal bistå oss med, sier fagkoordinator for asfalt i Statens vegvesen, Thor Asbjørn Lunaas.
Kartlegger kvalitet
– Sintef skal blant annet gjennomføre en kartlegging av hvilke egenskaper som oppnås ved bruk av ulike typer biogene bindemidler i asfalt. Det er også viktig for oss å få mer kunnskap om hvor høy andel biogene bindemidler som kan tilsettes uten at det går på bekostning av asfaltens egenskaper og de kravene vi stiller, sier Lunaas, og legger til:
– Vi vil oppdatere kravene til bindemiddel i asfaltkontraktene for neste år og da må vi vurdere om det skal settes en grense på hvor mye biogent bindemiddel som kan blandes inn.
Anskaffelsens anslåtte verdi er på 1,3 millioner kroner, eks. mva.
Statens vegvesen har som mål å redusere klimagassutslipp fra asfaltkontrakter med 70 % innen 2030. Arbeidet med CO2-kutt i asfalt har også gjort skipsfarten grønnere.
Årlig legges om lag 600.000 tonn asfalt på riksvegnettet. Se oversikten over hvilke strekninger som asfalteres i år.