Fornebubanen og Skanska Norge AS har signert kontrakt om bygging av Skøyen stasjon. Kontrakten har en estimert verdi på 1,658 milliarder kroner eks.mva. Den nye T-banestasjonen legger grunnlaget for mye av den planlagte byutviklingen på Skøyen og oppstart for arbeidene er i september 2025. T-banestasjonen på Skøyen er planlagt ferdigstilt i 2029. Stasjonen vil inkludere både bygg- og anleggsekspertise på høyt nivå.

– Vi er godt fornøyde med markedsinteressen for denne kontrakten, og vi har valgt Skanska Norge AS som den beste tilbyderen i konkurransen når det gjelder pris og kvalitet. Fornebubanen har stor tillit til at Skanska vil gjøre en god jobb med bygging av denne kompliserte og dype stasjonen, som skal plasseres på en trang byggeplass med stor aktivitet i flere høyder, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.
– Dette er et komplekst og spennende prosjekt midt i et av Oslos viktigste kollektivknutepunkter, med stor betydning for byutviklingen i hovedstaden. Vi er stolte av tilliten Fornebubanen viser oss, og gleder oss til å komme i gang. Med vår samlede kompetanse og erfaring skal vi levere med høy kvalitet og sikkerhet i alle ledd, sier konsernsjef i Skanska Norge Stein Ivar Hellestad fornøyd.

Entreprisen omfatter bygging av den dypest beliggende T-banestasjonen på Fornebubanen, 45 meter under bakken. Arbeidene inkluderer betong- og plattformarbeider, adkomstbygg og tekniske installasjoner som heiser, tekniske rom og en likeretterstasjon. Den store underjordiske stasjonshallen tilsvarer omtrent to ganger hovedfløyen til Slottet.
– Dette prosjektet er med på å utvikle bransjen, både når det gjelder anleggsteknikk, digitalisering og systemer. Prosjektet skal bygges fra avanserte BIM-modeller som inneholder over 90.000 objekter, forteller en engasjert Tore Lie Falkenberg, prosjektleder i Fornebubanen. Han ser frem til å realisere Skøyen stasjon i samarbeid med kompetente fagfolk fra Skanska.
Det skal etableres et adkomstbygg og et torgområde ved adkomsten nærmest Hoff trikkeholdeplass i tillegg til stasjonens hovedadkomst. I gjennomføringen vil Skanska og Fornebubanen legge stor vekt på sikkerhet. Skøyen T-banestasjon har store høyder i to sjakter og ligger tett på trafikkerte omgivelser. Mange fagområder vil involveres og jobbe samtidig. Det blir helt vesentlig å ivareta både innvendig og utvendig sikkerhet på en forsvarlig måte.
Det har vært utfordrende å finne en optimal plassering av stasjonen, og samtidig muliggjøre plass til en fremtidig togtunnel, gå klar av vann- og avløpsetatens hovedledning under Frognerparken og unngå en alunskifersone.
Skøyen er i dag et av de mest trafikkerte kollektivknutepunktene i Oslo, med mange lokale og regionale tog- og bussavganger. T-banestasjonens hovedadkomst, som skal integreres i et fremtidig høyhus, vil plasseres nær jernbanestasjonen og bussholdeplassene. Også trikken stopper på Skøyen, og det vil bli svært gode muligheter for overgang mellom trikk og T-bane.
Skøyen T-banestasjon:
-Antall påstigende passasjerer: Tre millioner årlig – 8.000 pr dag (estimert)
-Stasjonens dybde: 45 meter
-To adkomster, begge med heiser: Ved Hoff trikkeholdeplass, og en adkomst i et fremtidig bygg i Hoffsveien nærmere Skøyen togstasjon.