Consto og Vegvesenet har signert kontrakt om bygging av Elverhøybrua på riksveg 70 i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Ny teknologi gjør at stålbruer både er rimeligere og mer klimagassvennlige.
Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Alexander Korssund, daglig leder i Consto Anlegg Midt AS, som er blitt tildelt kontrakten.
Vi er glade for at vi nå får på plass en trygg og fin kryssing over Driva. Dette har mange ventet på lenge, sier Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
Dagens Elverhøybru, som går over Driva elv, ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.
Den nye brua skal bygges med moderne norskutviklet sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri AS og Statens vegvesen i fellesskap. Den nyutviklede robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere og kutter CO2-utslipp i produksjon, og den kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.
Vi synes det er spennende å være med å teste ut denne teknologien, og gleder oss til å samarbeide med Prodtex og Consto om byggingen av Elverhøybrua, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Consto er blitt tildelt kontrakten for alle øvrige arbeider som må til for å ferdigstille prosjektet, som masseflytting, fundamentering, søyler, vegbygging mv.
I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesvegen under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1982. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.
Arbeidene består ellers av stabilisering av kvikkleire med motfylling og erosjonssikring, samt pelefundamentering og bygging av to landkar og tre brusøyler, derav en med spuntkasse i elva.
Denne uken starter samhandlingen mellom partene, og det planlegges for oppstart på anleggsstedet i løpet av uke 9.